Biologi

Hjælp til Naturvidenskablig disposition?

18. december 2017 af Haruharu - Niveau: B-niveau
Hej.
Jeg skal lave en disposition for min fællesfaglig prøve eksamen i naturvidenskab, men jeg er ærlig talt på bar bundt hvad angår opsættelse. Kunne nogle Anbefale en skabelon jeg kan se på? F.eks en gammel disposition de selv har advendt?

Jeg har et emne, men har bare ingen ide hvordan opgave burde se ud.

-Tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. december 2017 af stranddart (Slettet)

Hvis du fortæller hvad dit emne er, så kan folk jo komme med inputs og forslag til områder du kan afdække. Nu ved jeg ikke hvad 'den fællesfaglige prøveeksamen' indebærer, eller om den er skriftlig eller mundtlig. Men det er altid en god idé at opbygge en skriftlig opgave ud fra følgende form:

Resume/indledning, metode, analyse, diskussion, konklusion. Og jeg mener egentlig, at samme disposition bør benyttes i en mundtlig fremstilling.


Svar #2
19. december 2017 af Haruharu

Hej.
Mit emne er Fedme og fejlernærings betydning for folkesundheden
Fællesfaglig eksamen går ud på at man kombinere de tre naturvidenskablige fag: Kemi, Biologi & Geografi
Selve eksamen er mundlig, så dispositionen skal ind på hvad jeg vil tale om?
Den sku vist bygges op som en biologi disposition, hvis jeg forstå det korrekt.

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. december 2017 af stranddart (Slettet)

I så fald synes jeg det vil være relevant at komme ind på nedbrydning af fedt, protein og kulhydrat. Dette emne kan dækkes af biologi og kemi.

For at komme ind på det geografiske kan du evt. se på hvad der sker med organismen hvis kosten består af meget fedt og kulhydrat. Dette kunne du så sammenligne med hvad der sker med den fastende krop. Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert i geografi, men du kunne evt. kommentere på nogle af de samfundsmæssige eksempler på ovenstående situationer.


Skriv et svar til: Hjælp til Naturvidenskablig disposition?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.