Kemi

SRP - Reaktionsmekanisme

19. december 2017 af annabella8971 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skal i min SRP forklare lidt om reaktionsmekanismen for hydrolyse af en ester (ikke direkte et spørgsmål i min problemformulereing, men min lærer sagde det ville være godt at få med. Sagen er bare den, at alle de steder jeg kan finde noget om det står det på engelsk, hvilket jeg virkelig ikke er særlig god til. Håber derfor at I måske har nogle kilder hvor der er beskrævet på dansk, eller gerne vil hjælpe mig. Har vedlagt omtalte mekanisme


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. december 2017 af Heptan

Linje 1: Overordnet reaktionsskema

Linje 2: Reaktionsmekanisme. Hydroxid er en nukleofil, og den adderer til den elektrofile carbonyl. Reaktionen er en nukleofil acyl addition. Der dannes et ustabilt tetraedrisk mellemprodukt, som ... (fortsættes)

Linje 3: ... kollapser ved at carbonylen gendannes og smider en udgående gruppe ud. Den udgående gruppe er et alkoxid, som er den korresponderende base til alkoholen. Alkoxidet er en stærkere base end carboxylaten, så carboxylsyren protonerer alkoxidet og danner produkterne (carboxylaten og alkoholen).

Note: Buet pil repræsenterer et elektronpar der flyttes. Prikker repræsenterer elektroner. Minus-tegn (-) angiver ladning for atomet eller hele ionen.
Kiler angiver 3D-struktur. Sort = Ud af skærmen. Stiplet = Ind i skærmen.


Svar #2
20. december 2017 af annabella8971 (Slettet)

Tusind tak :) 


Skriv et svar til: SRP - Reaktionsmekanisme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.