Matematik
Differentialligninger
Hej er der nogle der vil hjælpe mig med denne opgave?
Svar #2
02. januar 2018 af MatHFlærer
a) Bestem differentialligningen med oplysningerne: t=0, P(t)=12
b) Tegn det i evt. GeoGebra. Sæt 0<t<50
c) Løs P(t)=150/2
Svar #3
02. januar 2018 af iliojacobsen
a) Hvis du bruger Nspire, siger du: deSolve(P' = 0.0015 * P * (150-P) and P(0) = 12,x,P)
b) Hvis du bruger Nspire, tegner du grafen og bruger funktionen "zoom fit". Derefter solver du differential-matematikskabelonen og sætte t = 0, hvilket giver svaret på, hvad den øvre grænse er (det højeste tal, som du får): solve(d/dt(P(t)=0,t).
Svar #4
02. januar 2018 af Margna555 (Slettet)
Jeg forstår ikke hvordan man solver det. Jeg får det till false
Svar #5
02. januar 2018 af iliojacobsen
Til opg. b:
Det er også rigtigt, grafen stiger åbenbart med en smule i al uendelighed, og hældningen vil derfor aldrig blive 0 nøjagtigt. Dette kan du vise ved at lave tre eksempler:
solve(d/dt(P(t)=0,t) (false)
solve(d/dt(P(t)=0.00000001,t)
solve(d/dt(P(t)=0.00000000000000000000001,t)
På den måde viser du, at t aldrig kan blive = 0, og at der dermed bliver ved med at have en hældning, som bliver mindre og mindre i al uendelighed.
Hvis du dog gerne vil vise, hvor P(t) ca. bliver konstant, kan du zoome ind på grafen og afsætte to punkter, der viser, hvornår P bliver ca. 150. Dette er illustreret i den vedhæftede fil.
Svar #6
Svar #9
Det er der den største væksthastighed er. Prøv at tegn grafen for din funktion, og skriv y=75. Prøv at se om ikke væksthastigheden er størst der.
Skriv et svar til: Differentialligninger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.