Matematik

Find to ukendte sider i en ensvinklet trekant, hvordan?

03. januar 2018 af Julews (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg skal i en opgave finde hypotenysen og den ene katete, der oplyses en længde på en af katerne, hvordan finder jeg frem til de to andres længder?

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. januar 2018 af iliojacobsen

Send opgavebeskrivelsen.

Svar #2
03. januar 2018 af Julews (Slettet)

Dette er opgaven, har ikke langt den ved fra starten, da jeg ikke ønsker et resultat, men eksempel på en udregning ;)

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. januar 2018 af Mathias7878

Da de to trekanter er ensvinklede, kan skaleringsfaktoren k findes som

k = \frac{|BC|}{|DE|} = \frac{4}{2} = 2

og |AE| som

|AE| = \frac{|AC|}{k} = \ ?

Læs evt., hvis du ikke forstår det overhovedet:

http://www.webmatematik.dk/lektioner/7-9-klasse/geometri/ensvinklede-trekanter

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #4

Problemet var, at du havde skrevet "i en ensvinklet trekant". Når der er tale om ensvinklede trekanter, skal man kigge på målestoksforholdet, og det er svært at hjælpe, når du kun nævner, at du skal finde siderne i én trekant uden at nævne, at du også har målene for en anden trekant :-)

Svar #5

Ja, det kan jeg godt se nu, det beklager jeg! :)

Brugbart svar (1)

Svar #6

Du kan se den store trekant er dobbelt så stor som den lille trekant, fordi de to sider, der ligner hinanden er hhv. 2 og 4. Når du ved, at trekanterne er ensvinklede, ved du også, at samme gælder for resten af siderne; altså er alle siderne for den store trekant dobbelt så store som for den lille, og omvendt er alle siderne for den lille trekant halvt så store som den store.

Svar #7

Så det vil sige, når jeg skal finde længden for AB og AD, så kan jeg nøjes med at gange op eller hvordan?

Brugbart svar (0)

Svar #8

Hvis du ved, at længden CA er dobbelt så stor som AE, og hvis CA er 3, så må AE jo være...?

Brugbart svar (0)

Svar #9

Åh vent, er der mere i opgaven en blot opgave A?

Brugbart svar (0)

Svar #10

Hvis du skal finde hypotenusen for en af trekanterne, kan du blot bruge pythagoras, da der er tale om en retvinklet trekant. Pythagoras' læresætning lyder: a2 + b2 = c2, hvor a og b er længden af de to kateter, og c = længden af hypotenusen.
Hvis nu vi tager den store trekant først: her opløfter du hhv. 3 og 4 i anden (9 + 16 = 25), og du får hermed c2. Derefter tager du kvadratroden af c2 = 5, og her har du så længden af hypotenusen i den store trekant. Herefter kan du finde hypotenusen i den lille trekant via. målestoksforholdet. Idet hypotenusen i den store trekant er = 5, og da den er dobbelt så stor som i den lille, må længden af hypotenusen i den lille trekant være...?

Svar #11

Okay, jeg forstår. Tusind tak for hjælpen!

Skriv et svar til: Find to ukendte sider i en ensvinklet trekant, hvordan?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.