Matematik
Integralregning
Jeg er i gang med at lave en opgave om omdrejningslegeme. Opgaven lyder som følgende:
To funkioner f og g er bestemt ved
f(x)= -x2+5x+10
g(x)=2x.
Bestem rumfanget af det omdrejningslegeme, der fremkommer når, M drejes 360 grader omkring førsteaksen.
Jeg får rumfanget til at blive 854,17, dog står der i løsningsvejledningen at resultatet bliver
5125/6=854,17.
Dog ved jeg ikke, om Pi kan have nogen betydning på resultatet.
Har jeg regnet forkert?
Svar #1
08. januar 2018 af SådanDa
Det kunne jo godt se ud som om at du har glemt at gange med π?
Prøv at se en ekstra gang på formlen for rumfanget af et omdrejningslegeme :)
Svar #2
08. januar 2018 af MatHFlærer
Jeg tror ikke helt løsnignen fra din lærer er rigtig.
som giver mig
Så gør jeg
Jeg går stærkt ud fra du løser en ligning for f(x)=g(x), og anvender dem som grænser. Der står intet om at andenaksen er med til at begrænse et område.
NB: Du kan også skrive sådan
Træk g fra f så
Svar #3
08. januar 2018 af ringstedLC
#2 Jeg tror nu nok, at løsningen fra facitlisten er rigtig. Men trådstarter glemmer bare oplysningen om, at M afgrænses af andenaksen, for så passer det.
Det gør så, at begge funktioner er positive i intervallet, hvilket ifølge "Webmatetik.dk" er vigtigt, når man regner omdrejningslegemer. Jeg er helt enig i din beregning, men ved du hvorfor, at der står sådan. Er det for nogle specialtilfælde?
Svar #4
08. januar 2018 af MatHFlærer
#3 Ahhh! Undskyld, jeg har været for smart i en fart! Tak for oplysningen! Jeg så ikke den var under førsteaksen.. Ja, det skal være positive, ellers giver den noget misvisende. Glimrende, at anden aksen faktisk afgrænser det område der drejes, for så fås netop resutlatet!
God aften,
Mvh
Anders
Svar #5
08. januar 2018 af ringstedLC
#4 Ingen årsag. Men tænker bare efter at have lavet alle mellemregninger, der passer med dine resultater, - hvorfor må funktionen ikke være negativ. Når vi opløfter den til anden potens bliver integranten vel den samme?
Svar #6
09. januar 2018 af SuneChr
Ang. en punktmængde der drejes om en akse.
Jeg tænker, at kravet om, at punktmængden skal være beliggende i halvplanen {(x , y) | 0 ≤ y} ,
kommer af Guldins regel for volumen.
Den siger, at volumen af omdrejningslegemet er punktmængdens areal multipliceret med massemidtpunktets
vej. Man har sikkert, fra gammel tid, ikke villet anerkende et "negativt" areal, som det jo faktisk også er, når punktmængden ligger under x-aksen.
Skriv et svar til: Integralregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.