Fysik

m*c

09. januar 2018 af Stjerneskud2016 - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg har en opgave hvor jeg skal se om der er en  sammenhæng mellem den tilført energi E og temperaturstigningen ΔT ved opvarmning af vand

Ud fra mine målinger har jeg fået denne graf:

På grafen har jeg den tilførte energi op ad y aksen, og vi sætter temperaturstigningen ud af x aksen.

I teorien står der: 

Til vores vand tilfører vi energien

           E=P?*t              hvor P er effekten af kogekedlen og t er vandets temperatur
Denne energi går til at opvarme vandet og temperaturen stiger. Hvis vi tilfører dobbelt såmeget energi, forventer vi at temperaturstigningen bliver dobbelt så stor. Dette vil vi undersøge ved at tegne en graf med deltaT som x-værdier og E som y-værdier og se, om det er en proportionalitet som forventet.
Jeg har i min fysik bog lært, at den tilførte energi er givet ved: E= m c deltaT 
       
Hvis det skal gælde for vores resultater, skal vores punkter gerne ligge på en ret linje, der går i gennem (0,0) og hældningen af vores linje skal være m*?c. 

Men hældningskoefficenten for min linje er 6105, og burde være massen af vand og vandets specifikke varmekapacitet. Og da massen på mit vand er 1,2598 kg. regner jeg 1,2598*4186, men det giver 5273,5228.

Betyder det så at, det at jeg har forventet at "hældningen af vores linje skal være m*?c" ikke passer?

Vedhæftet fil: 2018-01-09_17-04-30.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2018 af peter lind

Nej. Der er fejlkilder. Først og fremmest at systemet ikke er isoleret fra omgivelserne. Det betyder at noget af varmeenergien strømmer ud i omgivelserne


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. januar 2018 af mathon

Pas på enhederne:
                                      \small \small C=m\cdot c=\left (1{.}2898\; kg \right )\cdot \left ( 4{.}186\; \tfrac{kJ}{kg\cdot K} \right )=5{.}27352\; \tfrac{kJ}{K}


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. januar 2018 af iliojacobsen

Formlen er: E = m * c * deltaT, og det er uanset, om dit forsøgresultat er korrekt eller ej. Du skal altid huske, at der spiller nogle fejlkilde ind i forsøg som disse, som du er nødt til at tage med i dine overvejelser. Altså er formlen rigtig nok, men dine resultater afviger en smule fra den beregnede værdi, hvilket højst sandsynligt skyldes dine fejlkilder.


Svar #4
09. januar 2018 af Stjerneskud2016

Hvis det giver 5,27352, giver det overhovedet ikke mening, hvis man skal sammenligne det med linjens hældningstal 6105?

Betyder det så at da hældningstallet er for hele linjen kan man ikke sammenligne det med m*c, som burde være hældningstallet for 1,2898 kg af vand?

mathon


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. januar 2018 af iliojacobsen

JO, det giver mening, hvis man skal sammenligne de to tal, da de to tal ligger tæt op af hinanden; i hvert fald tæt nok til, at man kan sammenligne dem. Jeg havde et forsøg nøjagtigt magen til i 1.g, hvor jeg fik en kæmpe afvigelse i procent, som jeg BEREGNEDE ved at sige: (beregnede værdi - funden værdi) / beregnede værdi * 100. Derefter spørger du dig selv: Hvorfor har jeg fået det her resultat? Det har jeg, fordi jeg må have gjort noget upræcist i forsøget, og jeg må derfor forbedre min fremgangsmåde til næste gang.


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. januar 2018 af peter lind

Det er ikke 5,27352 men 5273,52. Du får det rigtigt i #0. Hvis du virkelig havde fået noget i retning af 5 var der virkeligt noget galt. Jeg synes nu godt nok at dit resultat afviger temmelig meget fra det rigtige,; men jeg kender ikke nærmere til forsøget


Svar #7
09. januar 2018 af Stjerneskud2016

peter lind

Men skal jeg ikke regne 1,2898*4,186 = 5,27352 Da vandets c er 4,186*kJ/ kg*°C


Brugbart svar (0)

Svar #8
09. januar 2018 af iliojacobsen

Stjerneskud2016 den graf, som du har tegnet: er den lavet ud fra nogle bestemte forsøgsresultater?


Brugbart svar (0)

Svar #9
09. januar 2018 af peter lind

de 4,186 er i kJ/kg hvis du har energien i Joule skal du bruge 4186 J/kg


Svar #10
10. januar 2018 af Stjerneskud2016

iliojacobsen

På grafen har jeg den tilførte energi op ad y aksen, og vi sætter temperaturstigningen ud af x aksen. Jeg målte temperaturen hver 20 sekund.


Skriv et svar til: m*c

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.