Matematik
Eksponentiel funktion - finde a og b ud fra 5 punkter?
Hej
Jeg sidder her med en lorteaflevering... Der er en tabel med nogle data, hvor jeg skal finde a og b. Normalt kan jeg jo godt finde ud af det, fordi man bare skal kende to punkter/koordinatsæt på grafen. Men her er der 5? Hvordan gør man dog det??
Svar #2
10. januar 2018 af MatHFlærer
For at bestemme tallene a og b, så ska du anvende et CAS program, der kan foretage regression for dig.
I wordmat:

Resultatet ender ud med:

NB: "Jeg sidder her med en lorteaflevering... " det kan jeg nu ikke tro på ;-)
Svar #3
10. januar 2018 af inneedofhelp123
#2For at bestemme tallene a og b, så ska du anvende et CAS program, der kan foretage regression for dig.
Nårh, går ud fra, at man kan gøre det i TI-nspire?
Svar #4
#3#2For at bestemme tallene a og b, så ska du anvende et CAS program, der kan foretage regression for dig.
Nårh, går ud fra, at man kan gøre det i TI-nspire?
Sagtens! Jeg har så ikke Nspire længere, men det kan du 100%, du kan lave et regneark, indsætte værdierne og så gå i (hvis jeg husker rigtigt) beregining, statistik og find eksponentiel regression
Svar #5
#2For at bestemme tallene a og b, så ska du anvende et CAS program, der kan foretage regression for dig.
I wordmat:
Resultatet ender ud med:
Hahaha tusind tak, grunden til, at jeg kalder den en lorteaflevering er nu mere fordi jeg er stresset over at have startet for sent :))
Men skal man ikke skrive årene ind som årstal? Eller skal det starte ved 0?
Svar #6
10. januar 2018 af ringstedLC
Læs opgaven igen... "til tidspunktet t (målt i år efter 2004)
Ellers så laver du regression tilbage til Harald Blåtand og han opfandt ikke parkometret.
Svar #7
#6Læs opgaven igen... "til tidspunktet t (målt i år efter 2004)
Ellers så laver du regression tilbage til Harald Blåtand og han opfandt ikke parkometret.
Ddet var sgu min fejl! Tusind tak for hjælpen!
Svar #8
I wordmat:
Resultatet ender ud med:
Mit b og a er de modsatte tal af dine?
Mit hedder y = 1,178925 · 305,4449x? Vi er enige om, at det hedder y=b·ax, ikke?
Svar #9
Det er Nspire, de bytter om på det. Så hvis du lavede regression så stod der nok y=a*b^x, men du skal altså "bare" bytte om på det, så værdien b er a og vise verca for a og b.
Svar #10
10. januar 2018 af StoreNord
Mit format var forkert! Øv
Skriv et svar til: Eksponentiel funktion - finde a og b ud fra 5 punkter?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.