Projektopgaven (9. kl.)

Kvinders rettigheder - Helt i starten

30. januar 2018 af marie0473

Hej folkens, jeg skal skrive projektopgave nu her og har om kvinders rettigheder.
Jeg kunne godt tænke mig at komme ind på hvorfor det lige er kvinder der har været undertrykt igennem tiden, altså hvorfor det ikke var mænd. Men jeg kan ikke finde noget specifikt nogen steder, så jeg ville høre om der var nogen der vidste noget om det.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. januar 2018 af mathon

Tidligere samfund var patriarkalsk tænkende og indrettede dvs helt igennem vurderet og besluttet af mænd.
Et barn krævede en moder og hjemmet passede ikke sig selv. Hvad var så mere naturligt - nu da manden havde magten og var husstandens juridiske og praktiske overhoved - end at definere hustruens rolle som værende manden til behag, omsorgs-, indretnings- og folkeholdsforpligtet. Hertil var ingen intellektuel uddannelse og samfundsindsigt nødvendig eller meningstilkendegivende ønskværdig. Derfor var pige- og drengeskoler adskilte og helt formålsforskellige.

Herfra begyndte kvindekampen for øgede rettigheder i forhold til mænd gennem mange årtier frem til, hvad vi kender i dag med bl.a. "Mee too"-bevægelsen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. januar 2018 af mathon

\small \small \textup{En st\ae rkt forenklet fremstilling er aldrig helt korrekt.}


Svar #3
30. januar 2018 af marie0473

Tusind tak! (:


Skriv et svar til: Kvinders rettigheder - Helt i starten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.