Kemi

Navngivning af alkan

01. februar 2018 af EnStuderende - Niveau: A-niveau

Et kort spørgsmål vedrørende:

Burde den ikke hedde 2-methyl-5-(1,2-Dimethylpropyl)nonan i stedet? Da 'methyl' vel kommer før 'methylpropyl' i alfabetet?

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Umiddelbart vil jeg også mene at det korrekte IUPAC navn for forbindelsen er 2-methyl-5-(1,2-dimethylpropyl)nonan.

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #2
01. februar 2018 af EnStuderende

Takker. Andre der vil bekræfte også?

Brugbart svar (1)

Svar #3
01. februar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Jeg fandt også denne rettevejledning fra en eksamen i 2007 på North Dekota State University, som også indeholder spørgsmål om hvad forbindelsen hedder. Her er svaret også det samme som vi begge er nået frem til (spørgsmål 6c): http://cook.chem.ndsu.nodak.edu/chem341/chem341_07/files/exam01key.pdf

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #4
01. februar 2018 af EnStuderende

Fornemt, tak :) Så tror jeg lige jeg skriver til min forelæser og gør opmærksom på fejlen, da den står i vores kemibog.

Brugbart svar (1)

Svar #5
02. februar 2018 af Heptan

Ikke nogen fejl, D kommer før M i alfabetet, og D tæller da der er tale om en kompleks substituent. Normalt tæller man ikke Di- med i navnet, men Di- er ikke en del af selve navngivningen af molekylet, da der ikke sidder to identiske substituenter på stammen. Den komplekse substituent navngives for sig selv, og så behandles den på lige fod med andre enkelte substituenter på stammen.

At man ser bort fra Di- gælder kun i selve forgreningen, fx hvis substituenten var 5-(3-ethyl-1,2-dimethylheptyl) i et længere molekyle. Håber det giver mening.

Svar #6
02. februar 2018 af EnStuderende

Ah ja, selvfølgelig. Det står der da også i bogen, hvis jeg ellers lige kunne læse. Endnu engang tak for hjælpen!

Så er det korrekt forstået, at så snart en sidegren selv har sidegrene (dvs. er en kompleks substituent), så tæller prefixerne med i den systematiske navngivning?

Og at hvis jeg f.eks. har to af disse sidegrene, f.eks. 5,5-bis(1,2-dimethylpropyl)-2-methylnonan, så tæller bis ikke med, men di gør, hvilket er grunden til, at den kommer forrest?

Det er ved at være noget tid siden, jeg har navngivet organiske molekyler må jeg ærligt indrømme :P

Brugbart svar (1)

Svar #7
02. februar 2018 af Heptan

Det er korrekt

Brugbart svar (0)

Svar #8
02. februar 2018 af AngelOneOne

..Så eksamensrettevejledningen her, er så faktisk den forkerte navngivning af molekylet? http://cook.chem.ndsu.nodak.edu/chem341/chem341_07/files/exam01key.pdf

... Det må siges at være lidt flovt, hvis det er tilfældet :o)

/Angel

- - -

/Angel

Svar #9
02. februar 2018 af EnStuderende

Hvis det virkelig er rettevejledningen, så ja. Der står også i min bog, at man inkluderer prefixerne ved komplekse sidegrene.

Brugbart svar (0)

Svar #10
02. februar 2018 af AngelOneOne

Ja - Jeg kan jo ikke garantere ægtheden af det, udover at han findes og er ansat på North Dekota State university, og han arbejder med kemi, og dokumentet er hentet fra hans "universitetsgruppe " The Cook Group. https://www.ndsu.edu/chemistry/people/faculty/cook.html Anyways, så er det en flov fejl at lave som professor i kemi - Hvis altså dokumentet er korrekt og ægte ;op

/Angel

- - -

/Angel

Svar #11
03. februar 2018 af EnStuderende

Tjah - det er jo menneskeligt at fejle :) men det skulle selvfølgelig helst være rigtigt hvis det er en eksamensrettevejledning.

Skriv et svar til: Navngivning af alkan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.