Fysik

Bølgelængde og kinetisk energi

04. februar 2018 af PeRsEuSs - Niveau: B-niveau

Hej igen :)

Jeg har problemer med forståelsen af denne her opgave og håber der nogen som har tiden til at hjælpe opgaven lyder som følgende:

Opgave 3

I et forsøg belyses en metaloverflade med elektromagnetisk stråling med forskellige frekvenser. Herved løsrives elektroner fra overfladen, og for hver frekvens f bestemmes den kinetiske energi E kin af de løsrevne elektroner. Resultatet af forsøget er vist på grafen, hvor prikkerne er målte værdier.

a) Bestem ved hjælp af grafen den største bølgelængde, som den elektromagnetiske stråling kan have, for at løsrive elektroner.

b) Bestem ved hjælp af grafen en værdi for Plancks konstant.

Det der kan ses udfra grafen er at det er en linær funktion y=ax+b og at denne er y=4x-4 sammlignet med formelen for løsrivelse, altså E_k_i_n = h*f-A_L

Man har h som 4, f som x, AL som -4 og Ekin som værdien y, men kan det passe at man skal antage plancks konstant som 4? Håber at i kan hjælpe :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. februar 2018 af peter lind

Der mangler enheder.

Af grafen fås at Ekin= 4*f-1 når Ekin måles i elektronvolt og f i hertz


Brugbart svar (1)

Svar #2
04. februar 2018 af Soeffi

#0 ...kan det passe at man skal antage plancks konstant som 4?...

Plancks konstant er med de givne enheder: 4,14·10-15 eV·s. Se evt. wikipedia.


Brugbart svar (1)

Svar #3
04. februar 2018 af Sveppalyf

Husk at der skal en faktor 1015 på tallene på x-aksen. Så linjen har hældningen 4 eV / 1015 Hz = 4*10-15 eV*s, hvilket er Plancks konstant. 


Svar #4
04. februar 2018 af PeRsEuSs

Tak for svaret allesammen :)

Nu tror jeg er med, men har stadig lige et spørgsmål, udfra hvad Sveppalyf skriver er at hældningen er 4eV / 10^15 Hz = 4*10^-15 som er h. Skal jeg så gå udfra formlen E_f_o_t_o_n=A_L + E_k_i_n 

Det forvirrer mig lidt da det går i 0 eV ved at sige -1 + (4*10^-15 - (-1))eV = 0

Og man skal finde den største bølgelængde. 

Altså E_f_r_i = h*f_m_i_n = (h*c)/ \lambda _m_a_x

=> \lambda_m_a_x = (h*c)/E_f_r_i


Brugbart svar (1)

Svar #5
04. februar 2018 af Sveppalyf

Grafen har ligningen

y = 4x - 4

Så løsrivelsesarbejdet er 4 eV.

Du skal løse ligningen

AL = h * fmin  <=>

AL = h*c/λmax  <=>

λmax = h*c/AL


Svar #6
04. februar 2018 af PeRsEuSs

ahh .. Tusind tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: Bølgelængde og kinetisk energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.