Matematik
Optimering
Hej Alle.
Jeg har svært ved vedhæftet opave.
Jeg har allerede fundet overfladearealet, eller i hvert fald formlen for overfladearealet, men jeg er i tvivl om hvad jeg så skal. Skal jeg ikke differenserer overfladeareal for hver af figurene og derefter finde ekstremumspunkter, altså minimumum/maksimum?
Svar #1
05. februar 2018 af AMelev
Lav en skitsetegning af de tre muligheder og navngiv de ingående størrelser.
Skriv lige, hvad du helt præcist har fundet frem til indtil nu.
Svar #3
05. februar 2018 af Roxanna
Jeg har gjort som Mathon har gjort, dog med nogle små udregningsfejl, men de er rettet til nu.
Men jeg står jo tilbage med disse "formler", men ingen konkrete tal. Jeg kan vel ikke bestemme ekstrama, uden reelle tal?
Svar #5
Arh okay, jeg tror jeg glemte solve(O'(x)=0)) før jeg sprang ned til monotonilinjen. Men jeg har lige et spørgsmål, hvorfor er der et x2 ved overfladearealet for en kasse?
Svar #6
OK - så skal du netop, som du selv foreslår, bestemme min for de tre fu nktioner ved at differentiere og sætte O' = 0.
Du kan benytte graferne til at argumentere for, hvillke nulpunkternfor O' der er min-pumkter.
Svar #7
Bunden er jo forudsat at være kvadratisk med sidelængde x, så overfladen er areal_bund + 4·areal_sideflade.
Svar #8
Kan dette passe? (Vedhæftet fil)
Svar #9
A'(x) er rigtig, men der er kun 1 løsning - jeg kan ikke gennemskue, hvordan du får de tre løsninger.
Desuden bør du gøre opmærksom på, at x, h og r i sagens natur skal være positive.
Svar #10
Hmm, så løsningen er 20? Jeg får det af en eller anden grund det til kun 2.71 nu.
Svar #11
Nej ikke 20. x3 = 20, så
Så beregner du O-værdien og sammenligner med de tilsvarende fra de to andre.
Svar #13
Kig på grafen, så kan du se, at det er et minimuspunkt, og det var jo også det, du var på jagt efter.
Svar #14
Okay ja, det kan jeg godt se på grafen for A(x). Men hvis jeg plotter grafen for A'(x), så får jeg en anden graf. Jeg kan ikke se sammenhængen mellem de to, for skal A'(x) ikke være negativt for at A(x) aftager? F.eks. er grafen for A'(x) negativ før 2.71, men grafen for A(x) stiger før 2.71?
Svar #15
Du har ganske ret, men A(x) er da aftagende før 2.71 og voksende efter - det er jo derfor, x = 2.71... er et minimumspunkt.
Du behøver sådan set ikke bekymre dig om grafen for A'. Du ved, der er vandret tangent for A i x = 2.71 og du kan se på A-grafen, at der er min. Så bestemmer du min enten ved A(2.71...) eller ved at benytte dit grafværktøj.
Tilsvarende gør du så ved de to andre
Svar #16
#15Så bestemmer du min enten ved A(2.71...) eller ved at benytte dit grafværktøj.
Altså lave f.eks. monotoniforhold/linje?
Svar #17
06. februar 2018 af AMelev
Du behøver ikke lave monotonilinje - du kan se på grafen om de fundne nulpunkter for den aflede funktion faktisk er minimumspunkter. Hvis de er det kan bare beregne eller via grafværktøjet aflæse de tilsvarende minimumsværdier.
I 1. tilfælde beregnes min-værden til A(2.714) = 22.104
Se vedhæftede for aflæsning
Svar #18
07. februar 2018 af Roxanna
Arh okay! Det har jeg ikke prøvet før. Men hvad betyder de 22, så? Er det selve minimumsværdien i nulpunktet 2.71?
Jeg har egentlig bare lavet monotoniforhold..
Svar #19
08. februar 2018 af AMelev
Ja, 22. 1 er det mindste areal for kasseformen, og min opnås for x = 2.7.