Studievejledning

MÅ jeg læse VUC selvbetalt på kontanthjælp?

12. februar 2018 af oli01

Jeg tilmeldte mig fransk 0-B og Engelsk B-A fjernundervisning. det gjorde jeg efter en masse tovtrækkeri hvor en tidligere socialrådgiver havde sagt at jeg gerne måtte læse vuc fag, mens den nye sagde , at de ikke ville betale det. så jeg troede ikke jeg gjorde noget forkert ved selv at betale for det. nu får jeg så af vide at medmindre jeg melder mig ud vil de stoppe kontanthjælpen. det skal siges, at det er uden at de har nogen andre tilbud parat., og at næste samtale først ville være om en måned.

Det skal siges at jeg har en HTX knap bestået med en HHX-fagpakke. og 10 sølle ects fra en bachelor i molekylærbiologi, som jeg brugte 12 SU-klip af.

jeg overvejer at læse i udlandet og har derfor brug for de to vuc fag for at styrke mine sprogkompetencer.

De siger bl.a. at der skal foreligge en studieplan. som min mentor intet har gjort for at færddiggøre sammen med mig. men det står stadig i mentors og tidligere. rådgivers noter at jeg havde fået lov til at læse vuc. Jeg har en samtale her kl. 2 og har lyst til at kravle ned i et hul.  Jeg hader det status quo at jeg hverken er motiveret til at læse og skrive de opgaver vuc har givet ud, eller at melde mig ud af fagene.


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. februar 2018 af guzbak

Hvor vil du læse på VUC henne? Jeg ved ikke om det er forskelligt fra VUC til VUC.

Kan dette mon hjælpe dig videre?

Kilde

Kontanthjælp

Er du kontanthjælpsmodtager, har du mulighed for at gå på VUC. Der er to regler, du skal tage hensyn til:

Kontanthjælpsmodtager, der ikke er aktiveret
Hvis du vil gå til undervisning på VUC, når du ikke er aktiveret, skal du selv betale deltagergebyret. Du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet – dvs. at du har pligt til at søge arbejde og modtage anvist aktiveringstilbud.

Kontanthjælpsmodtager, der er aktiveret
Hvis du vil gå til undervisning på VUC, når du er i aktivperioden, skal der laves en aftale mellem kommunen og VUC. Undervisningen er så gratis for dig.

Kontakt vejlederne på VUC og få yderligere oplysninger om dine muligheder. 

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: MÅ jeg læse VUC selvbetalt på kontanthjælp?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.