Dansk

Selv studerende - Dansk A

18. februar 2018 af Hoffster (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg har tilmeldt mig Dansk A (HF), som selvstudie, og kunne godt bruge lidt hjælp ift., hvor jeg skal starte.
Er der nogen derude, som har afsluttet HF/STX, eller er ved at være ved vejs ende, mp i meget gerne byde ind:-)

Jeg har fået adgang til hele pensumet, og følgende overskrifter fremgår:
- Argumentationsanalyse
- De individuelle værker
- Det moderne gennembrug
- Dokumentarfilm
- Folkeviser og folkeeventyr
- Gud taler ud (ser ud til at være en roman?)
- Journalistik og nyhedsformidling
- Romantikken
- Servbiografi og autofiktion
- Skoletanker gennem tiderne (Holberg, Hemmer Egebjerg, Lundholm)
- Stileskrivning

På forhånd tak.

Mark


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. februar 2018 af Egofaciens

Det kommer også lidt an på dig selv. 

Jeg ville personligt selv starte med de forskellige perioder; det moderne gennembrud, romantikken m.v., for jeg tænker, at hvis man har styr på disse allerede i begyndelsen, kan man bruge dette i de videre forløb. Dernæst kunne man tage folkeviser og folkeeventyr - det er også noget, jeg havde i 1.g. Dernæst ville jeg nok tage argumentationsanalyse og måske journalistik og nyhedsformidling på samme tid / eller oveni hinanden?

Dernæst ville jeg gå videre til dokumentarfilm -> og så videre til selvbiografi og autofiktion. 

Jeg ved ikke helt hvad der menes med de individuelle værker. Stileskrivning? Det ved jeg ikke helt hvordan fungerer, men det havde jeg gjort fra nu af. Du kunne evt. give dig selv lektier for, og skrive stile og læse bøger, så du er forberedt til eksaminen (nu ved jeg ikke hvorledes det foregår med hf selvstudie).

Ovenstående var i hvert fald et forslag! Gør dog det du føler dig bedst tilpas med :-) 


Svar #2
18. februar 2018 af Hoffster (Slettet)

Tak for svaret.
Det støtter fint min egen tankegang, da jeg så småt begyndt i Romantikken.
Lektier skal der selvfølgelig laves nogle af. "Øvelse gør mester", er jo et ordsprog, vil alle kender:-) 


Skriv et svar til: Selv studerende - Dansk A

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.