Fysik

FYSIKRAPPORT HJÆLP!!

20. februar 2018 af nils12345 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har lidt problemer med at beregne Lf,vand og c,vand til min rapport. Jeg indsamlede mange data til rapporten ved et forsøg vi skulle udøge. Jeg kom frem til en lineær regression, hvor forskrifen så således ud: 0,00012296x + 40,760. Ved beregning af (c,vand), skal jeg bruge "0,00012296" dette tal, samt dividere det med m,vand. Når jeg trækker disse 2 tal fra hinanden, får jeg 0,00093863 J(kg*grad), hvilket ikke er et helt relativt talt i forhold til at den nomale varmekapacitet ligger på 4182 J(kg*gard) for vand. Er der noget jeg har beregnet forkert?

Håååber i kan hjælpe mig, da jeg virkelig er i nød!!!

Tak på forhånd ((: 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. februar 2018 af peter lind

Der er noget helt gal i dine beregningsmetoder; men jeg kan ikke se hvad du har gjort galt. Du må komme  med meget mere oplysning om forsøget. Hvad er Lf ?


Svar #2
20. februar 2018 af nils12345 (Slettet)

Jeg kom frem til hvad jeg beregnede forkert, men dog fik jeg resultet 5646 J(kg*grad), hvilket ligger meget højt forhold til den normale varmekapacitet igen? men tænker det kan skyldes at temperaturen er højere end omgivelserne, og der vil derfor være et vist energitab til omgivelserne, hvilket ligeledes betyder en for høj værdi- bestemmelse af c,vand. Og at elkogeren har en varmekapacitet som ikke medregnes, hvilket betyder en for høj værdi-bestemmelse af c,vand igen. Det kunne være fejlkilderne?


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. februar 2018 af peter lind

Det er bedre men jeg syntes det er lovligt meget ved siden af. Der er faktisk en fejl på 35%. Jeg kan ikke sige noget om fejlkilder, da jeg ikke kender noget til forsøget


Svar #4
20. februar 2018 af nils12345 (Slettet)

jaa er også stadig usikker omkring mine beregninger. Ved du hvordan man beregner Lf,vand ?


Svar #5
20. februar 2018 af nils12345 (Slettet)

denne rapport handler om at beregne vandets specifikke varmekapacitet og fordampningsvarmen for vand. Vi brugte en elkoger til at beregne temperaturen og effekten for hvert 60 sekund der gik ca. for vandet.  


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. februar 2018 af peter lind

Du må komme med mange flere detaljer, hvis jeg skal sige mere. Hvad er Lf ?


Svar #7
20. februar 2018 af nils12345 (Slettet)

Lf er vands fordampningsvarme. For eksempel er vands fordampningsvarme generelt 2257kJ/kg. Hvordan udregner jeg så vand fordampningvarme, for forsøget jeg har lavet? altså igen får jeg nogle underlige resultater, som jeg mener ikke helt stemme igen. Formlen lyder således: Enytte / delta mvand. Jeg får resultatet til at blive 98? hvilket her er rimelig lidt forhold til det normale fordampningsvame? nyttevirkeningen for en elkoger er (0,89) og delta mvand er (0,009). Hvad gør jeg forkert?


Svar #8
20. februar 2018 af nils12345 (Slettet)

Skal jeg oploade min rapport indtil videre? så du lige kan se på den, måske ville det være lettere at forstå det jeg mener?


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. februar 2018 af peter lind

ja eller få den kopieret den herover. Det bemærkes at jeg ikke kan læse alle doc filer


Svar #10
20. februar 2018 af nils12345 (Slettet)

Kan du åbne den?


Svar #11
20. februar 2018 af nils12345 (Slettet)

Her er selve opgaven læreren gav os


Brugbart svar (0)

Svar #12
20. februar 2018 af peter lind

beregning af Lf:  Enytte er den energi som bruges til at fordampe vandet og altså ikke nyttevirkningen.

Jeg kan ikke se andre forklaringer på den store afvigelse


Svar #13
21. februar 2018 af nils12345 (Slettet)

Hvilken formel skal jeg så anvende for at beregne Lf? altså ud fra de data jeg har fra forsøget? 


Brugbart svar (0)

Svar #14
21. februar 2018 af peter lind

Det er ikke klart for mig. Du skal se hvor meget energi du har brugt til at fordampe vandet; men jeg kan ikke se hvor meget det er


Skriv et svar til: FYSIKRAPPORT HJÆLP!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.