Studievalg og videregående studie

Hvordan ved man om man er på det rette studie?

24. februar 2018 af 123434
Er i tvivl om jeg er på det rette studie. Overvejer om jeg skal skifte til et andet studie efter sommerferien.
Det der taler for et studieskifte er, at jeg tænker, at det andet studie interesser mig mere og jeg er ret sikker på, at jeg hellere vil arbejde inden for det felt

Brugbart svar (1)

Svar #1
25. februar 2018 af siav4000 (Slettet)

Hvis du føler at du får en bedre forståelse for eksistens

Hvis du ikke føler at, det er meningsløst.

Hvis det skaber mere orden (men ikke en illusion deraf), og mindre kaos i dit sind.


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. februar 2018 af Smut1

Det ved man ikke, men man bør overveje, hvad der er det gode i ens liv og så se på i hvilken grad studiet påvirker det negativt eller positivt. Min erfaring siger mig, at man kan ikke vide, om der er en bedre måde at leve tilværelsen på, men hvis "noget" påvirker en negativt, skal man holde sig fra det.


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. februar 2018 af guzbak

Hvor langt er du på studiet? De første 1-2 semestre plejer at være grundlæggende fag, og er oftest ikke det mest spændende. Det er noget du bør have i tankerne, inden du tager en beslutning.

Men hvis du føler at studiet ikke siger dig noget, og at du har en bedre plads på et andet studie, så kan du overveje at skifte studie. Det kan være du kan få noget merit for nogle af de fag du har bestået, hvis dit nuværende studie ligner det, som du vil skifte over til efter sommer.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #4
25. februar 2018 af 123434

Er påbegyndt 4 semester statskundskab. I starten, altså de to første semestre, fyldte metode det hele. Der tog jeg mig sammen og fik metoden overstået. Har dog vist sig at metoden skal bruges i alle andre fag også. Desuden har jeg alligevel ikke rigtig lyst til at blive embedsmand eller konsulent

Svar #5
25. februar 2018 af 123434

Føler i hvert fald jeg har givet det en reel chance.

Brugbart svar (1)

Svar #6
25. februar 2018 af Skaljeglavedinelektier

Så bør du kraftigt overveje at skifte. Har man ikke hjertet med, bliver det nogle strenge år både på studiet og efterfølgende på arbejdsmarkedet. 

Vores forelæsere og studievejledere har flere gange fortalt os, at det vigtigste, for at komme igennem, er at holde motivationen oppe - er den der ikke, tror jeg, det er svært at komme igennem. 

Jeg går kun på 1. semester, men jeg føler allerede, at det er den rigtige uddannelse, jeg har valgt. 


Brugbart svar (1)

Svar #7
25. februar 2018 af guzbak

Hvis du har givet det til 4. semester, og stadig ikke synes at det er noget for dig, så synes jeg du bør overveje studieskift. Det er noget du skal bruge resten af dit liv på, så det skal også være noget du gerne vil arbejde med i mange år. Der er ingen skam i at skifte studie og det er der rigtig mange, der gør.

Hvis "uheldet skulle være ude", og du fortryder dit studieskift, er der muligheder i at søge om genindskrivning på dit tidligere studie igen. Evt. tag en snak med studievejlederen, og fortæl om dine tanker. De plejer at være rigtig gode til at hjælpe med studietvivl og vejlede i hvilke fremtidsmuligheder man har.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (1)

Svar #8
04. marts 2018 af KaroBruun (Slettet)

Hvilken uddannelse overvejer du i stedet?

Svar #9
04. marts 2018 af 123434

Psykologi

Brugbart svar (0)

Svar #10
03. august 2018 af KaroBruun (Slettet)

Spøjst. Jeg går også på statskundskab og vil hellere læse psykologi. Men mit snit er ikke højt nok, desværre.. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
03. august 2018 af dannysannem

Til KaroBruun og 123434

Hvis I stadig går med overvejelser om at skifte studieretning og søge optagelse på psykologi, så vil jeg da opfrodre til at tage et kig Rønde Højskoles linjefag Psykologi og Pædagogik. Måske et højskoleophold i kombination med jeres erfaring fra nuværende uddannelse kan give jer adgang til en plads på psykologi via kvote 2?

Da I begge har været i gang med videregående uddannelse, så er det også umuligt for jer at søge en plads på vores pitstop-ordning, hvor der kan søges ekstra tilskud.

Hvis I har spørgsmål til, om det kan hjælpe noget på kvote 2, så kontakt mig endelig. Jeg kan fanges på tlf/sms 21935680, mail [email protected] eller via chatten på Rønde Højskoles hjemmeside.

Mvh Danny, Rønde Højskole


Skriv et svar til: Hvordan ved man om man er på det rette studie?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.