Matematik

halvcirkel

25. februar 2018 af AmiraKh - Niveau: B-niveau

Hej jeg skriver angående en opgave som jeg vil få tjekket om var regnet rigtig ud,

min opgave lyder således: (bilag)

det er opgave a) som jeg skal have rettet: 

jeg har brugt tangens formlen hvor jeg har sagt R * tan(V) -> 40 * tan(30) = 23.09 mm 

er opgaven regnet korrekt ud eller har jeg lavet fejl? 

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2018 af SuneChr

\tan v=\frac{x}{R}\: \: \Rightarrow\: \: x=R \tan v\: \: \Rightarrow\: \: x=40\cdot \frac{\sqrt{3}}{3}        mm


Svar #2
25. februar 2018 af AmiraKh

hvorfor skal jeg gange 40 med √3:3 ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. februar 2018 af ringstedLC

Det er den eksakte værdi af tan(30º). Prøv selv at se med lommeregneren.


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. februar 2018 af Soeffi


Svar #5
25. februar 2018 af AmiraKh

Mon du også kan hjælpe mig med opgave c) ved ikke helt hvordan den skal løses..

C) bestem knastskivens omkreds 


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. februar 2018 af SuneChr

Længden af buen på et stykke lagkage med radius r og udskæringsvinklen \varphiº

          \frac{2\pi r\varphi }{360}


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. februar 2018 af ringstedLC

"et stykke lagkage" er det, der hedder et cirkeludsnit i geometri, men formlen er OK.

\begin{align*} Vinkler:&\\ \angle AEB&=180^\circ\\ \angle EFA&=180^\circ-(90^\circ+v)\\ \angle CFE&=90^\circ+v\\ \angle CFD&=360^\circ-2(\angle CFE)\\ Radier:&\\ AB_{bue}:&\;r_{AB}=R\\ BC_{bue}:&\;r_{BC}=r_{AD}=2R\\ CD_{bue}:&\;r_{CD}=2R-\sqrt{x^2+R^2}\\ Buel\ae ngder:&\\ AB_{bue}&=\frac{r_{AB}\cdot \angle AEB\cdot 2\pi}{360^\circ}\\ BC_{bue}&=AD_{bue}=\frac{r_{BC}\cdot v\cdot 2\pi}{360^\circ}\\ CD_{bue}&=\frac{r_{CD}\cdot \angle CFD\cdot 2\pi}{360^\circ}\\ O_{Knastskive}&=AB_{bue}+BC_{bue}+CB_{bue}+AD_{bue} \end{align}


Brugbart svar (0)

Svar #8
25. februar 2018 af SuneChr

Havde nu lagt op til, og forventet, at trådstarter kunne have fået mulighed for selv at løse opgaven med den anvisning, som burde være tilstrækkelig.

Generelt:  Der foræres alt for mange fisk væk her på studieportalen og udleveres alt for få fiskestænger.


Skriv et svar til: halvcirkel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.