Kemi

FysikKemiFaget

27. februar 2018 af Maybach6 - Niveau: 8. klasse

Hej. jeg er går i folkeskolen (8 årgang) og har svært ved fysik kemi faget. Jeg ville gerne have at en der ville prøve at forklar hvad atomer, protoner og alt med kemi at gøre, er. Lige nu har vi om syre og baser, og jeg har lidt svært ved at følge med. jeg forstår ikke hvordan man kan plusse i kemi, og hvordan jeg skal vide om det er - eller +. Jeg forstår hellere ikke hvad tal er i protenser altså fx sulfat. Formellen på sulfat er so4 men hvor kommer 4 fra og hvilket betydning har den? 

Det kunne være rart at får det forklaret på "børne" sprog fordi når jeg googler det så forstår jeg det ikke fordi det er alt for kompliceret.

Jeg håber i kan hjælpe:) - Maybach


Brugbart svar (2)

Svar #1
27. februar 2018 af Skaljeglavedinelektier

Hvis der ikke er nogen, der har hjulpet dig, så har jeg fin tid til at skrive en uddybende forklaring i næste uge. 


Brugbart svar (2)

Svar #2
27. februar 2018 af Larxx

1) Et atom består nemlig selv af tre partikler 

-> Protoner er  positivt ladede

-> Neutroner er  neutralt ladede

-> Elektroner negativt ladede

Protoner og elektroner har samme ladning og er lige store, Så når der er lige mange vil de ophæve hinanden og så vil atomet således bliver neutralt. 

Husk at de fleste grundstoffer har neutroner i kernen og er ladning er neutral og ændrer ikke noget væsentligt angående dette. 

 Grundstof er et stof som består af en slags atom. dvs antallet af protoner  i kernen vil bestemme hvilket nummer grundstoffet tilhører. Du kan sikker huske, at din lære har fortalt jer at Hydrogen har nummer 1. Da der kun er en proton i kernen. 

Giver det mening for dig ?


Svar #3
04. marts 2018 af Maybach6

ja det gav mening men hvordan plusser man så? 

Lige nu lvaer vi om saltsyre i skolen og der skulle vi plusse nogle grundstoffer (som jeg ikke kan huske fordi jeg har glemt mine papir i skolen) og fik NaCl.

Vi plussede også NaCl og H2O og fik salvvand

Vores lærer sagde også noget med at metal og ikke metal er salt men er det så alt som er metal og ikke metal der er salt?

og i den periodiske system: Hvis de vandrette tal er protoner hvad er de lodrette så?


Skriv et svar til: FysikKemiFaget

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.