Kemi

Alkan, Alken og Aren

04. marts 2018 af Madsiso - Niveau: C-niveau

Hejsa, jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Hvis vi tager 6 reagensglas, hælder en alkan, alken og aren i hver af de 6 og derefter brom-vand i hver. De 3 sætter man alu-foil rundt om så der ikke kan komme lys ind og de andre 3 frem i lyset.

Jeg ved at det gør en forskel om en alkan er under lys eller ej for det er nødvendigt for at lave en substitutionreaktion og derfor kan den i mørke (alu-foil) ikke reagere

Men hvad med de andre? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. marts 2018 af mathon

\small \textup{Der kr\ae ves lysenergi for at spalte }Br_2\textup{-molekylerne til to reaktionsvillige Br-atomer.}

\small \textup{Br-atomerne vil dern\ae st kunne bryde en dobbeltbinding og adderes p\aa \ hver side af den fremkomne enkeltbinding.}


Svar #2
04. marts 2018 af Madsiso

#1

\small \textup{Der kr\ae ves lysenergi for at spalte }Br_2\textup{-molekylerne til to reaktionsvillige Br-atomer.}

\small \textup{Br-atomerne vil dern\ae st kunne bryde en dobbeltbinding og adderes p\aa \ hver side af den fremkomne enkeltbinding.}

Hvad så når der ikke er lys til stede, kan der så ikke ske en reaktion? (ved alken eller aren)


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. marts 2018 af mathon

                     Nej


Skriv et svar til: Alkan, Alken og Aren

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.