Fysik

Tykkelsen af et hår

04. marts 2018 af NielsThoegersen - Niveau: C-niveau

Hej, :)

Jeg sidder og skriver en rapport omkring et forsøg, som vi har lavet, hvor vi udregnede tykkelsen af et hår ved hjælp af interferensmønsteret fra en laser.  

Jeg skal til at beskrive ligningen, som vi bruger i databehandlingen, men jeg er dog blevet usikker på, hvad dele af den viser. Ligningen ser ud således: d=\lambda *(b/a)

Delen med (b/a) forstår jeg udmærket: Den beskriver trekanten, som dannes mellem kateten a, mellem centralpletten og den første mørke plet i interferensmønsteret, samt kateten b, som ligner hypotnusen c, og dannes som mellemrummet mellem laseren og interferensmønsteret. Den er udledt af følgende: sin(v)=a/c

Jeg forstår dog ikke den anden del. Den er udledt fra følgende: sin(v)=(1/2*\lambda)/(1/2*d)=\lambda/d

Tusind tak på forhånd!

Hilsen Niels.

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. marts 2018 af Eksperimentalfysikeren

Jeg kan faktisk ikke se, hvordan de to halve kommer ind i udregningen. Jeg har også lidt svært ved at se, hvorfor sin(v) bliver indblandet.

Tegn opstillingen op. Så kan du finde to ensvinklede retvinklede trekanter, hvor d er katete og λ hypotenuse i den ene trekant og den anden trekant har a som katete og c som hypotenuse. Heraf får man at d/λ = a/c.

Da a er meget mindre end c, skrevet a<<c, er b næsten lig med c, hvorfor man kan erstatte den sidste brøk med a/b: d/λ = a/b.

Svar #2
06. marts 2018 af NielsThoegersen

Tusind tak for hjælpen! :)

Hvis du kigger på følgende billeder, https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1815260, ville det så lette forståelsen, så du måske kan prøve at forklare mig det? :)

Hilsen Niels. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. marts 2018 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har set på figurerne. Der er ikke nogen af dem, der svarer til tykkelsen af et hår. Det er spalte eller et hul. Derfor er en lysstråle i midten ikke korrekt i denne forbindelse.

Tegn strålegangen med et hår i stedet for en spalte. Tegn håret så småt du kan, dog ikke mindre, en at du kan tegne strålerne fra hårets sider og den lille trekant og med betegelser. Du har brug for d og λ. Tegn skærmen ude til højre og manker de to pletter. Skriv betegnelserne a,b og c på. Trekanten med d og λ erensvinklet med trekanten med a, b og c.

Du må godt skrive v på også, men du har ikke brug for den. Dog bør det nok nævnes, at sin(v) = λ/d = a/c, mens tan(v) = a/b. Da v er meget lille, er de to brøker næsten ens.

Brugbart svar (0)

Svar #4
06. marts 2018 af Soeffi

#0. Er det dette forsøg: http://www.fysikbasen.dk/index.php?page=Vis&id=87...?

Svar #5
06. marts 2018 af NielsThoegersen

Det er på grund af Babinets princip, at der er tegnet en spalte. Men jo, det ligner dette forsøg, dog med andre ligninger ... :/

Skriv et svar til: Tykkelsen af et hår

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.