Matematik

Sandsynlighedsregning

04. marts 2018 af iliojacobsen - Niveau: A-niveau

Jeg har problemer med følgende spørgsmål:

Spiller 1: Hjerter konge og klør konge        Spiller 2: Spar 5 og ruder 4

Følgende 3 kort er blevet vendt: 
Klør 6, hjerter 3 og ruder 9

Hvor stor er Spiller 2´s chancer for at vinde? Begrund dit svar.



Så vidt jeg kan se er der kun to mulige måder, hvorpå spiller 2 kan vinde:
Enten skal spiller 2 have 2 par ved, at der bliver lagt en 4'er og en 5'er i løbet af de næste to kort, eller også skal der lægges én 7'er eller én 2'er i løbet af de næste to kort.

Chancen i procent for at få en 4'er eller en 5'er kan beregnes ved:
6/45 • 5/44 • 100.

Jeg er dog i tvivl om, hvordan jeg beregner sandsynligheden for at få én 7'er eller én 2'er i løbet af de næste to kort. Jeg ved i hvert fald, at det samlede resultatet skal give 34,24 % gennem følgende sandsynlighedsberegner: https://www.cardplayer.com/poker-tools/odds-calculator/texas-holdem 

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. marts 2018 af peter lind

 Så enkelt er det ikke. Rækkefølgen spiller 2 trækker kortene er ligegyldig så 2*K45,2 hvor Kn,p = n!/(n-p)!/p!


Svar #2
05. marts 2018 af iliojacobsen

Ok, men hvordan kan det være, at der er tale om to af de samme tilfælde? I det ene tilfælde er det jo nødvendigt, at begge kort bliver trukket, imens det for det andet tilfælde kun er et af de to kort, der skal trækkes i løbet af de næste to runder. Burde der ikke være flere tilfælde, hvor det sker, at der bliver trukket en 7’er ELLER en 2’er, end det sker, at der bliver trukket en 4’er OG en 5’er?

Svar #3
05. marts 2018 af iliojacobsen

Lige meget, jeg har fundet ud af det nu, tak for hjælpen.


Skriv et svar til: Sandsynlighedsregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.