Studievalg og videregående studie

Kvote 2

10. marts 2018 af calliemoore (Slettet)

Hej,

Her til sommer bliver jeg student og det betyder at jeg skal til at søge vidergående uddannelse. Jeg vil gerne ind på medicinstudiet, men jeg er ikke 100 % sikker på at jeg får snittet. Mit snit ligger indtil videre på 10,4 med de fag jeg har afsluttet. Jeg vil derfor spørge om jeg både kan søge kvote 2 og 1 på samme tid? Altså hvis jeg søger kvote 2 nu, kan jeg så også søge kvote 1? Jeg har hørt at når man søger kvote 2 så søger man sammentidig kvote 1. Men jeg forstår ikke helt hvordan det fungere. Altså hvad nu hvis jeg ikke kommer ind via kvote 2, bliver jeg så bedømt på min kvote 1 senere hen? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2018 af Rensm (Slettet)

Når du søger kvote 2 søger du samtidigt kvote 1, ja. 

Jeg forstår ikke helt dit 2. spørgsmål, om du bliver bedømt på din kvote 1 senere hen?


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. marts 2018 af Rensm (Slettet)

Og har du overvejet at søge kvote 2 i Odense og Århus? 


Svar #3
10. marts 2018 af calliemoore (Slettet)

Jeg mener hvis jeg ikke bliver optaget i kvote 2, bliver jeg så optaget i kvote 1? Hvis jeg selvfølgelig har snittet.


Svar #4
10. marts 2018 af calliemoore (Slettet)

Jeg har overvejet at søge kvote 2 alle steder


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. marts 2018 af EnStuderende

Hvis du har snittet, bliver du optaget på kvote 1 frem for kvote 2. Du bliver kun taget i betragtning til kvote 2, såfremt dit snit ikke er nok til kvote 1. Dvs. hvis du ikke bliver optaget i kvote 2, så kommer du ikke i betragtning til kvote 1, for så var du allerede blevet det.


Svar #6
10. marts 2018 af calliemoore (Slettet)

OKay tusind tak!

Svar #7
10. marts 2018 af calliemoore (Slettet)

.

Svar #8
10. marts 2018 af calliemoore (Slettet)

#5
Hvis du har snittet, bliver du optaget på kvote 1 frem for kvote 2. Du bliver kun taget i betragtning til kvote 2, såfremt dit snit ikke er nok til kvote 1. Dvs. hvis du ikke bliver optaget i kvote 2, så kommer du ikke i betragtning til kvote 1, for så var du allerede blevet det.

Er det klogeste så ikke at søge kvote 2?

Brugbart svar (0)

Svar #9
10. marts 2018 af Egofaciens

#8

Jo!

Du kan søge kvote 2 i Århus og Odense frem til d. 15 marts. Så bliver du inviteret til en uni-test. Her kigger man ikke på fx relevant erfaring, så det er værd at prøve.


Brugbart svar (0)

Svar #10
11. marts 2018 af guzbak

Søger du kvote 2 ryger sen automatisk gennem kvote 1.

Søg på gruppen kvote 2 medicin på ku inde på facebook og få råd der.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #11
12. marts 2018 af dannysannem

Hvist det nu ikke lykkes at komme ind...

Så kunne du overveje et ophold på Rønde Højskole, hvor jeg arbejder. Vi har en sygepleje- og medicinlinje, som er meget, hvis du skal høste relevant erfaring til ansøgning på medicin kvote 2.

Du kan supplere sygepleje og medicin med en masse andre fag som fx folkesundhed, pykologi eller etik og eksistens. Og hvis du gerne vil have en kvote 2-relevant rejse på dit CV, så kan du overveje at supplere med vores Rejseprojekt med frivilligt arbejde.

Vi holder Åbent Hus 5. april, 14. april og 5. maj, hvis det har interesse.

God vind med optagelsen.
Danny Sannem, Rønde Højskole


Brugbart svar (0)

Svar #12
19. oktober 2019 af AndersSander

Gælder kun i kvote 2: Århus Universitet og Ålborg Universitet

Ja, karaktermæssigt vil det kun være dine karakterer i relevante fag, som vil blive taget i betragtning. Hvis du gerne vil forbedre dit gennemsnit i fagene, så vil jeg råde dig til at tage kontakt til dine nærmeste VUC’er, og høre, om de udbyder fagene til karakterforbedring. Det vil egentlig sige, at du vil komme til at tage de samme fag igen, og hvis du ender med at få højere karakterer end dine nuværende, så vil vi tage dem i betragtning i stedet for. Adgangskvotient i kvote 2 sidste år lå på afhængigt af hvilken bachelor du vælger. Man tager udgangspunkt i de to relevante fag og udregner gennemsnittet af det.

Hvis du beslutter dig for at gå i gang med at karakterforbedre, så skal du lige tjekke op på vores dokumentationsfrister. Dem kan du læse her.

Syddansk Universitet og Københavns Universitet gælder ikke. Du skal op til en såkaldt optagelsesprøve

Held og lykke fremover.


Skriv et svar til: Kvote 2

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.