Matematik

enhedsvektor, som ligger parallelt med sumvektoren

11. marts 2018 af DeepOcean - Niveau: A-niveau

hej Alle

jeg har brug for hjælp vedr. den opgave ;

Jeg har to vektor med længde 12og  9 og vinklen mellem dem er 70 grad.

hvordan kan jeg bestemme enhedensvektor(koordinator til enhedens vektor )  som paraller med deres sumvektor ??

Vedhæftet fil: enhedensvektor opgave.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. marts 2018 af AMelev

Væn dig til at lægge et billede op i stedet for et Word-dokument. Det er ikke alle, der har Word.

Du kan ikke bestemme koordinater, hvis du ikke har en ortonormeret basis,, så med de oplysninger, du har givet, kan du ikke bestemme koordinatsæt.

En anden ting: det er to enhedsvektorer, som er parallelle med sumvektoren - ensretttet og modsat rettet.

Svar #2
11. marts 2018 af DeepOcean

Tak men jeg ved ikke hvordan man lægge billede vil der være godt hvis du skrive hvordan

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. marts 2018 af AMelev

Du kan vedhæfte en billedfil på samme måde som de øvrige filer.

Hvis du så også vil have det ind i dit spørgsmål er det mere bøvlet:
Så skal du først gemme dit spørgsmål
Så åbner du den vedhæftede fil inyt vindue og vælger Kopier webadressen til billedet.
Så vælger du rediger, vælger billedikonet og indsætter webadresse.
Klik på størrelsen og tilpas, så det har en rimelig størrelse og OK
Gem.

Hvis du ikke når at redigere, før tiden udløber kan du sætte det ind nedenunder.

Svar #4

har billede af spørgsmål

Vedhæftet fil:sum vektor.png

Svar #5

jeg har på facit står

Afhænger af elevens koordinatsystem

Hvis rød vektor udgør x-aksen:0,82 \\ 0,57

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. marts 2018 af AMelev

#4 Der er ikke noget spørgsmål, kun oplysninger.

Svar #7

Er der andre som har smag for matematik kan løse opgaven ?

Brugbart svar (0)

Svar #8
11. marts 2018 af ringstedLC

jeg har på facit står

Afhænger af elevens koordinatsystem

Hvis rød vektor udgør x-aksen:0,82 \\ 0,57

Hvis dette "vrøvl" skal forstås som om at den røde vektor er parallel med x-aksen, fås:

\begin{align*} \vec a&=\binom{12}{0}\;,l_{a}=12\\ \vec b&=\binom{l_{b}\cdot \cos(70^\circ)}{l_{b}\cdot \sin(70^\circ)}\;,l_{b}=9\\ \end{align}

Brugbart svar (1)

Svar #9
11. marts 2018 af SuneChr

Lad vektoren med længden 12 være sammenfaldende med x-aksen i et retvinklet koordinatsystem.
Kald denne vektor for \overrightarrow{a} og vektoren med længden 9 for \overrightarrow{b}  .  Da har vi:
\overrightarrow{a}=\binom{12}{0}    og    \overrightarrow{b}=\binom{9\cos 70^{\circ}}{9\sin 70^{\circ}}     og summen:     \overrightarrow{a}+\overrightarrow{b}=\binom{12+9\cos 70^{\circ}}{9\sin 70^{\circ}}
Enhedsvektor  \overrightarrow{e}  for \overrightarrow{a}+\overrightarrow{b}  er da  denne sumvektor divideret med \sqrt{(12+9\cos 70^{\circ})^{2}+(9\sin 70^{\circ})^{2}} 

Svar #10

endeligt  en der kan matematik med god forklaring Mange Tak for hjælpen

Brugbart svar (0)

Svar #11
11. marts 2018 af fosfor (Slettet)

En enhedsvektor for sumvektoren er (1, 0) hvis man roterer vektorerne på figuren så sumvektoren bliver parallel med første aksen.

Brugbart svar (0)

Svar #12
11. marts 2018 af AMelev

Husk, der er to enhedsvektorer parallel med sumvektoren, nemlig  \binom{0.872174}{0.489196} og \binom{-0.872174}{-0.489196} (hvis jeg ellers har regnet rigtigt).

Skriv et svar til: enhedsvektor, som ligger parallelt med sumvektoren

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.