Biologi

HDL-Kolesterol i blodet

11. marts 2018 af Mm98 - Niveau: B-niveau

Hej vi er igang med at skrive AT, og vores overemne er alternativet. Vi har valgt at skrive om alternativet for HDL-kolesterol i blodet. 

  Hvorfor er det ikke godt at have HDL-kolesterol i blodet? Der er åbenbart nogle forskere på KU, der er kommet frem til at alt for højt niveau af HDL i blodet forhøjer dødelighed, men det forstår jeg ikke, fordi min læge sagde en gang at det var rigtig godt, så forstår ikke hvordan det lige pludselig kan blive farligt. 

Herunder ses artiklen - jeg håber at i har mulgihed for at hjælpe os. :)

http://sciencereport.dk/ny-viden/hoejt-niveau-gode-kolesterol-hoejner-doedelighed/


Svar #1
11. marts 2018 af Mm98

Er der en læge og/eller biolog, der har mulighed for at hjælpe? 


Brugbart svar (1)

Svar #2
12. marts 2018 af Skaljeglavedinelektier

Det tyder på, at det er en subgruppe af patienter, hvor en høj mængde af HDL kan have en negativ indflydelse. Subgruppen er karakteriseret ved at have eleverede niveauer af C-Reaktiv Protein (CRP). Forskerne mener, at det særligt er genetiske og miljømæssige faktorer, særligt inflammation, der spiller ind i forhold til, om HDL er beskyttende, eller om det øger patienternes kardiovaskulær risiko. To gener, der ser ud til at spille en rolle, er p22phox og cholesteryl ester transfer protein (CETP), men genetiske mutationer i ABCA1, LIPC, og SCARB1 kan også have betydning. 

Det er vigtigt at bemærke, at studiet beskæftiger sig med personer, der har ekstremt høje værdier af HDL og ikke bare moderat høje. HDL er godt, men ikke for alle (i alle mængder). Det virker måske ikke så intuitivt, at for meget af en god ting kan være dårlig, men det er der noget, der tyder på. 

I kan finde artiklen, der blev publiceret om studiet, gratis ved at google: Extreme high high-density lipoprotein cholesterol is paradoxically associated with high mortality in men and women: two prospective cohort studies


Svar #3
12. marts 2018 af Mm98

#2 Tusind tak for hjælpen!

Vi tænkte bl.a. på, hvis man skulle overveje et nyt forsøg ville det give mening, at udføre forsøget på nogle rotter, eller (igen) udføre forsøget på nogle mennesker, men ikke kun danskere. Vi tænker hvis man udbreder forsøget og tager udgangspunkt i eksempelvis Norge, Sverige, Tyskland og England -Ville det så være en mere troværdig kilde ift. forsøget som de udlukkende har udført på danskere :)?


Brugbart svar (1)

Svar #4
13. marts 2018 af Skaljeglavedinelektier

Jeg har svært ved at se, hvorfor det skulle give mening at teste på rotter/mus. Undersøgelsen er af statistisk karakter - man har undersøgt noget statistisk data - så jeg har svært ved at se, hvorfor man skulle bruge forsøgdyr. Studiet beskæftiger sig med den statiske sammenhæng mellem HDL og dødelighed, og ikke med hvorfor ekstremt høje HDL-niveauer øger dødeligheden. Der er lavet nogle RCT på det område, der vist (så vidt jeg har kunnet se) ikke har kunne finde ud af noget definitivt omkring det. 

De har regnet på data fra over 116.000 mennesker og 10.500 dødsfald, så jeg tror ikke, der vil være grund til ligende undersøgelser andre steder med mindre, det er for at bekræfte fundet eller undersøge, om det også er geografisk betinget ligesom det er kønsbetinget. Troværdigheden skulle gerne være etableret gennem bl.a. peer-review, så jeg tror, de har deres på det tørre. 

Jeg læser kun på 1. semester, så i må endelig ikke tage mit ord for lov. 


Svar #5
13. marts 2018 af Mm98

Mange tak, fordi du gør os opmærksomme på dette :) Du siger at: "Studiet beskæftiger sig med den statiske sammenhæng mellem HDL og dødelighed, og ikke med hvorfor ekstremt høje HDL-niveauer øger dødeligheden"

Hvordan ville man kunne formluere en problemstilling  til dette? 

Hmm, mht. troværdigheden så har du naturligvis ret, men kunne man alligevel ikke forsøge, at lave en hypotese som lyder:  Kolesteroltallet vil falde i løbet af 6 måneder (eller måske mindre??), eftersom jeg spiser sundt og dyrker motion, hvilket burde påvirke kolesteroltallet. 

Ligeledes ville vi spørge - så vi er 100% sikre: Synes du selv vi er på rette spor? fordi vi både skriver HDL-kolesterol, og samtidig vil vi gerne tale om kolesteroltallet. Jeg ved ikke om det bliver for indviklet, eller om det giver ok mening? :)


Svar #6
13. marts 2018 af Mm98

? :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. marts 2018 af Skaljeglavedinelektier

Problemstillingen kan jeg ikke hjælpe med at formulere. Det er jeres opgave og i skal finde, noget som i finder interessant og relevant. 

Jo du kan godt lave en sådan hypotese, men jeg har svært ved at se, hvorfor den skulle være relevant i forhold til artiklen. 

Jeg kender ikke til jeres opgave, så jeg ved ikke, om i er på rette spor eller ej. Totalkolesterolet består af HDL, LDL og VLDL, så i kan jo sagtens snakke om HDL, når det indgår i kolesteroltallet. 


Skriv et svar til: HDL-Kolesterol i blodet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.