Matematik

OPTIMERING

15. marts 2018 af Loise3434 - Niveau: B-niveau

Hejjjjj 

Vi har startet et nyt foreløb i skolen, nemlig optimering. Min lærer sagde at vi kunne løse denne opgave hvis man vil få en bedre forståelse. Har prøvet at løse opgaven, men er lidt usikker på om det er rigtig. 

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Svar #1
15. marts 2018 af Loise3434

Mit svar til opgaven

Vedhæftet fil:udklip 1.PNG

Svar #2
15. marts 2018 af Loise3434

2. del

Vedhæftet fil:Udklip 3.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. marts 2018 af AMelev

Du er absolut på rette spor, men der er tre ting, hvoraf den ene er temmelig vigtig:

Ikke så vigtig: Nulreglen er noget helt andet, så det er misvisende

Meget vigtigt: Det er ikke nok at finde nulpunkt for V ', du skal argumentere for, at det er et max-punkt for V.
Det kan du gøre via monotonilinje eller ved at henvise til grafen, hvor det pågældende punkt er inde vinduet. 
Du ved, at der kun er det ene nulpunkt for V ', og så er det OK at benytte grafen til at afgøre, om der er lok. max, lok. min eller vandret vendetangent i punktet, men det skal gøres.

Heller ikke vigtig, men hvorfor indsætter du ikke bare den fundne x-værdi i V, som du jo har defineret, i stedet for selv at skrive et langt udtryk med risiko for at kave en skrivefejl?
V(3.01846) > Enter
Der er da ingen grund til at skaffe sig selv unødigt arbejde på halsen.

Normalt vil begrænsningen, som der efterspørges i b) skulle med under a). Jeg går ikke ud fra, du har problemer med det.


Svar #4
15. marts 2018 af Loise3434

Tusind tak for hjælpen :) (især den sidste tip vil jeg bruge fra nu af) 


Svar #5
15. marts 2018 af Loise3434

Forresten hvilken funktion er det jeg skal indtase når jeg vil lave grafen


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. marts 2018 af AMelev

V(x), så kan du kigge på om nulpunktet for V '(x) er lok. max eller ...

Du kan også tegne grafen for V '(x), men så skal du argumentere ud fra fortegnene for V '(x) og "oversætte"  det til monotoni for V.


Skriv et svar til: OPTIMERING

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.