Programmering

Generelle spørgsmål om programmeringssprog

18. marts 2018 af Lumpe (Slettet)

Hej besøgere.

Jeg har valgt programmering C på HTX som valgfag næste år, og har et par generelle spørgsmål om faget og dets indhold.

Først og fremmest: hvad er pensum? Er der noget specielt fagligt stof man skal i gennem, eller handler det mere om projektorientret arbejde? 

Hernæst: Hvilke sprog lærer man at programmere i, eller er det bare mere genrelt om programmering som egenskab?

Tredje spørgsmål: Hvordan foregår eksamen?

Til sidst: Jeg har talt med min nuværende matematiklærer (fremtidige programmeringslærer), om hvor fagligt svært faget er. Han mener det er logisk og derfor "nemt", men jeg synes det er meget ukonkrekt. Er der nogen der selv har læst programmering og kan give et mere konkret svar?

Hvis i kan komme i tanke om andre ting der er vigtige eller intressante at vide om faget så skriv endelig!

På forhånd tak for svarene :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. marts 2018 af EnStuderende

Hej. Lidt lang besked, men here we go:

Jeg havde programmering C som en del af min studieretning i 2015 og var - som den eneste på hele min skole - oppe til det i eksamen. Hvilket sprog du lærer at programmere i skal jeg ikke kunne sige, da det nok er forskelligt fra gymnasie til gymnasie, her ville jeg nok bare spørge din lærer direkte. I vil næsten 100% komme til at programmere i et eller andet i hvert fald. Det giver ikke mening at lære "om" programmering, man er nødt til selv at sidde med det praktiskt og forsøge at lave et program, der giver mening. Tilbage i 2015 arbejdede vi med Processing, da det var et forholdsvist 'nemt' og et meget generelt sprog baseret på Java, men da jeg var til eksamen på et andet gymnasie (fordi jeg var den eneste, der skulle op i det), mener jeg at huske, at de havde programmeret i noget andet, måske en eller anden form for C. I princippet betyder det ikke så meget, da de store generelle koncepter inden for programmering går igen fra sprog til sprog; det er dybest set kun syntaksen og platformen, der ændrer sig, og det vigtigste er at få en introduktion til de generelle koncepter.

For os var der et klart pensum. Vi skulle lære om de mest basale koncepter som variabler, strings, funktioner, booleans, if/else statements, loops, objekt orienteret programmering osv. osv. Til eksamen skulle jeg udarbejde et program ud fra en selvopfunden problemstilling, som jeg så skulle lave en mini-rapport over, hvor jeg redegjorde for programmets opbygning, funktioner osv. med tekst/kode og logiske flowcharts. Til sidst skulle jeg så redegøre for det/forsvare det til eksamen mundtligt.

Jeg lavede selv en interaktiv model af Michaelson-Morley eksperimentet... hehe, gode tider. Savner det sgu :) Vil sige, at os der havde en rimelig forhåndsviden om programmering før vi begyndte faget havde en fordel, hvilket gjorde faget ret nemt, men hvis du aldrig har prøvet det før er det intet problem! Om faget er 'nemt' afhænger af mange faktorer, herunder ens interesse/motivation/drive, forhåndsviden, tid/energi og ikke mindst ens lærers evne til at formidle viden...

Hvad jeg vil foreslå er dog: snus lidt til det inden selv. Programmering handler meeget om at sidde med det selv og finde ud af, hvad der er logisk smart i forhold til det program, du vil lave. Det er kun, når du sidder og eksperimenterer selv med det, at guldkornene falder, og at ting begynder at give mening. Programmering er et fag, der efter min mening er liidt svært at undervise i, fordi logikken i mange koncepter først giver mening, når man rent faktisk har brugt dem selv. Desuden er det ikke garanteret, at din lærer er god, så det er altid godt at have sin egen positive idé om programmering, før man eventuelt kunne få en negativ idé om det... hvilket ville være ret trist, da programmering nok er en af de mest brugbare ting, du kan lære dig selv!

Jeg kan anbefale thenewboston eller nemprogrammering.dk, hvis du vil snuse lidt til noget. 


Svar #2
19. marts 2018 af Lumpe (Slettet)

Tusind tak for det detaljerede svar, det står nu meget mere klart. Jeg vil gøre brug af dine råd og se på websiderne.
Tak igen!

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. marts 2018 af EnStuderende

God fornøjelse med det :)


Skriv et svar til: Generelle spørgsmål om programmeringssprog

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.