Dansk

På hvilken måde analyseres en kortfilm?

21. marts 2018 af johndeere6969 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle sammen.

Jeg har altid haft svært ved at forbedre min skriftlighed og analyseevner i danskfaget. Der er en ting, som jeg synes, at jeg aldrig rigtig har lært i skolen angående analyser.

Det har altid været sådan, at jeg har fået en slags "skabelon", som jeg skulle følge - en række punkter som man burde komme ind på i sin analyse. I gymnasiet fik jeg dog at vide, at disse punkter kun er guidelines, og at det ikke er meningen, at man slavisk gennemgår hvert punkt.

Mit spørgsmål er derfor, hvordan analyseres en kortfilm (eller noveller for den sags skyld) egentlig? Jeg har kigget på andre elevers opgaver, og hvordan de har foretaget deres analyser. Det jeg har kunnet forstå er, at man skal nærmest inddrage alle punkter på én gang. Jeg er dog en smule forvirret. Skal man analysere kortfilmen undervejs? Med dette spørger jeg, om man skal analyse hvert enkelt scene i kronologisk rækkefølge, eller skal man selv finde et system i analysen af scenerne, der giver mening? Er der en korrekt rækkefølge?

Tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. marts 2018 af 1Help1

Hej johndeere6969,

Når du analyserer en kortfilm, behøver du ikke at tage hver scene i kronologisk rækkefølge.
Hvis du får en skabelon med forskellige punkter, så skal du udvælge de punkter, der er mest relevant for din kortfilm. 
Nogle gange fortæller man, hvad man ser på forgrunden, mellemgrunden og baggrunden i en film, men andre gange tager man det ikke med.
 

Når vi så kommer til, at man kan inddrage alle punkter på én gang, ja, så kan man godt. Men det skal også være relevant. Det skal være punkter, der på en eller anden måde knytter sig til hinanden. F.eks. med temaer og budskaber. Men kan komme ind på et tema, som filmen inddrager, og derefter give et budskab ud fra det tema. Eksempel: I en kortfilm er der to gode venner, som har kendt hinanden i virkelig lang tid, men hvor der så senere hen sker et eller andet, der gør dem fjender. Der kan temaet være: Venner >< Fjender. Og budskabet kan være noget med venskab at gøre. Sådan kan man sammensmelte nogle af punkterne...

Der er ingen korrekt rækkefælge i at analysere en kortfilm, men som reelt vil man altid starte med at præsentere kortfilmen; hvad hedder den, hvornår blev den lavet osv. Dernæst vil man fortælle, hvad kortfilmen handler om (kort resume). Derefter kan man f.eks. komme ind på personernes relation til hinanden (hvis det er relevant), man kan komme ind på symboler osv. Til sidst kan man afslutte med temaerne og budskabet til filmen.

Håber dette kan hjælpe dig med at forstå analysering af kortfilm bedre. Hvis du har andre spørgsmål, så må du meget gerne spørge. :)


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. marts 2018 af 1Help1

Husk også altid at få lavet en tiltrækkende indledning til din analysering af kortfilm, så læseren får en interesse i at læse videre. Afslutningen skal selvfølgelig også være god, så læseren husker din analyse og ikke bliver skuffet over at få læst den. :)


Svar #3
21. marts 2018 af johndeere6969 (Slettet)

Mange tak for hjælpen!

Det giver meget god mening, og jeg har fået en bedre forståelse for, hvordan man kan gribe sådan en opgave an. Jeg har dog ét spørgsmål angående hvilke punkter, man kan knytte sammen. Kan det være relevant at inddrage symbolik, hvis man eksempelvis analyserer en person eller relationen mellem to personer?

Der er en scene i den kortfilm, som jeg er i gang med analysere, hvor en far og en søn er i en stue, der minder om en fængselscelle. Kan det her være relevant at inddrage den mulige symbolik?


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. marts 2018 af 1Help1

Med den scene, som du har skrevet, så vil jeg mene, at det er relevant at inddrage symbolik. Stuen, der minder om en fængselscelle vil give et indtryk af, at forholdet mellem faren og sønnen måske ikke er så god. Har selvfølgelig ikke set kortfilmen, men prøver at fortolke det ud fra den scene, som du gav. :)

Så ja, man kan godt prøve at kigge på personernes forhold til hinanden ud fra de symboler, der er i filmen. Nogle gange kan der være et eller andet på personens trøje, som kan symbolisere noget... eller nogle gange giver en person en gave til en anden person, som også kan symbolisere noget.


Svar #5
22. marts 2018 af johndeere6969 (Slettet)

Du har været en kæmpe hjælp!!

Mange tak!


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. marts 2018 af 1Help1

Intet problem, er glad for at kunne hjælpe. :)

Skriv et svar til: På hvilken måde analyseres en kortfilm?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.