Matematik

Angive koordinaterne til projektion på b og b

26. marts 2018 af Larxx - Niveau: A-niveau

Hjælp 

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2018 af Mathias7878

Projektion af a på b:

\overrightarrow{a}_{\overrightarrow{b}} = \frac{ \overrightarrow{a}\cdot \overrightarrow{b}}{| \overrightarrow{b}|^2}\cdot \overrightarrow{b}

og omvendt for projektion af b på a

- - -

Svar #2
26. marts 2018 af Larxx

Den del forstår jeg godt, men mit wordmat vil ikke det samme som mig 

Svar #3
26. marts 2018 af Larxx

Kan du se hvad jeg gør forkert ?. Har nemlig prøvet på flere måder, at udregne opgaven 

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #4
26. marts 2018 af Mathias7878

I forlængelse af 1:

\small \overrightarrow{a}_{\overrightarrow{b}} = \frac{2\cdot (-5)+1\cdot (-9)}{(\sqrt{(-5)^2+(-9)^2})^2}\cdot \binom{-5}{-9}

- - -

Svar #5
26. marts 2018 af Larxx

mmmm

Svar #6
26. marts 2018 af Larxx

Nu kan jeg ikke se hvordan. Jeg skal komme videre ?

Brugbart svar (1)

Svar #7
26. marts 2018 af mathon

\small \overrightarrow{a}_{\overrightarrow{b}} = \frac{ \overrightarrow{a}\cdot \overrightarrow{b}}{| \overrightarrow{b}|^2}\cdot \overrightarrow{b}         \small \textup{du har}      \small \overrightarrow{a}_{\overrightarrow{b}} = \frac{ \overrightarrow{a}\cdot \overrightarrow{a}}{| \overrightarrow{b}|^2}\cdot \overrightarrow{b}

Brugbart svar (1)

Svar #8
26. marts 2018 af mathon

\small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \overrightarrow{a}_{\overrightarrow{b}} = \frac{ \overrightarrow{a}\cdot \overrightarrow{b}}{| \overrightarrow{b}|^2}\cdot \overrightarrow{b}=\frac{\begin{pmatrix} 2\\1 \end{pmatrix}\cdot \begin{pmatrix} -5\\-9 \end{pmatrix}}{(-5)^2+(-9)^2}\cdot \begin{pmatrix} -5\\-9 \end{pmatrix}=\frac{-10+(-9)}{106}\cdot \begin{pmatrix} -5\\-9 \end{pmatrix}=-\frac{19}{106}\cdot \begin{pmatrix} -5\\-9 \end{pmatrix}=
                                                                                                                                           \small \begin{pmatrix} \frac{95}{106}\\ \frac{171}{106} \end{pmatrix}

Brugbart svar (1)

Svar #9
26. marts 2018 af mathon

\small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \overrightarrow{b}_{\overrightarrow{a}} = \frac{ \overrightarrow{b}\cdot \overrightarrow{a}}{| \overrightarrow{a}|^2}\cdot \overrightarrow{a}=\frac{ \begin{pmatrix} -5\\-9 \end{pmatrix}\cdot \begin{pmatrix} 2\\1 \end{pmatrix}}{2^2+1}\cdot \begin{pmatrix} 2\\1 \end{pmatrix}=\frac{-10+(-9)}{5}\cdot \begin{pmatrix} 2\\1 \end{pmatrix}=-\frac{19}{5}\cdot \begin{pmatrix} 2\\1 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} -\frac{38}{5}\\-\frac{19}{5} \end{pmatrix}

Brugbart svar (0)

Svar #10
26. marts 2018 af AMelev

#3 For det første er den angivne formel i 1. linje forkert. Den skal være som angivet i #1.
For det andet giver næste linje ingen mening - du kan ikke lave tal til vektorer.
Se vedhæftede for brug af wordmat til løsning af opgaven.

Vedhæftet fil:Projektion.JPG

Skriv et svar til: Angive koordinaterne til projektion på b og b

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.