Engelsk

Hjælp til tegnsætning i disse sætninger.

09. april 2018 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der nogle som vil hjælpe mig med om tegnsætning, komma og punktummer er sat korrekt i disse sætninger.  Mange tak for hjælp....Hvis det er vil jeg meget gerne hører, en lille kommentering også

Could I talk to the salesman, who sold me this rust heap of a car.

They constantly wondered, what to do about the awful mess he had got them into.

She was poor but honest

She had very little to live on but she would never have taken, what was not hers.

She said if you are ever in London come and see me.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april 2018 af Stygotius

1  Se svar #7 i tråden "Tegnsætning" under engelsk.

2  Du skal til at lære om bestemmende og parentetiske relativsætninger (både i engelsk og dansk).

3  Direkte tale indledes næsten altid med et komma + stort bogstav  på engelsk

4  Man har oftest et komma foran ordet "but"


Svar #2
10. april 2018 af HFNU (Slettet)

2. Ja det er rigtigt...hvordan foreslår du man kan gøre det?

3. She was poor but honest ...er det direkte tale?

4. Henviser du til sætning 3 eller sætning 4.

5. Hvad med spørgsmål 5 skal der set ingen kommaer være


Svar #3
10. april 2018 af HFNU (Slettet)

Jeg er lidt forevirret må jeg indrømme, i tråden tegnsætning under engelsk # 7 siger du at der ikke skal sættes startkomma foran " BUT" men nu skriver du at der oftest skal komma foran but?

Vil du evt. skrive sætningerne med korrekt tegnsætning?


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. april 2018 af Stygotius

pkt. 4   Til alle sætninger hvor ordet "but" forekommer

pkt. 5   Hvad er spørgsmål 5 ???

pkt. 3  Nej, -direkte tale er en nøjagtig gengivelse af hvad nogen har sagt eller skrevet.

Smlgn. Hun sagde "Jeg er træt"  (direkte tale)   = som en mikrofon kunne have optaget det

            Hun sagde at hun var træt  (indirekte tale)  = en andens referat af hvad hun sagde


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. april 2018 af Stygotius

ad #3

Ja du har da ret;  jeg vrøvlede da jeg skrev at der intet komma skulle foran.ordet "but". Det har jo intet med startkomma og  ledsætninger at gøre. -En ren tanketorsk.

Med en rigtig tegnsætning ser det således ud:

Could I talk to the salesman(,) who sold me this rust heap of a car.

They constantly wondered(,) what to do about the awful mess he had got them into.

She was poor, but honest

She had very little to live on, but she would never have taken(,) what was not hers.

She said if you ever are (ever) in London come and see me.


Svar #6
11. april 2018 af HFNU (Slettet)

TAK skal du have...

Jeg fatter dog stadig ikke det med relativ og indskudte sætninger....jeg tror jeg bliver nødt til at læse mere på det.

I den sidste sætning, hvorfor står (ever) i parents? skal da komma efter "are"


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. april 2018 af Stygotius

En indskudt sætning er en sætning som er skudt i  en anden sætning, hvor den egentlig ikke hører hjemme; den hører så at sige ikke til i sætningens egen struktur. Den afbryder den derimod.   Den står i det der kaldes "ekstraposition" og er meget ofte en hovedsætning.

Eks.  "Hvis du kommer i morgen, og det håber jeg du gør, vil jeg bage en kage.      Indskudt sætning.

En relativ sætning begynder med "som " eller "der" og er en adjektivisk beskrivelse af et led i en hovedsætning.

Eks. "Den pige som  han kom til festen med, er hans kone.    Relativsætning

Mange skoleelever kalder relative sætninger for indskudte sætninger, men det er altså upræcist.

P.S.  Der står parentes omkring ordet "ever" fordi det bør flyttes til foran "are".


Skriv et svar til: Hjælp til tegnsætning i disse sætninger.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.