Fysik

Hvordan?

18. april 2018 af DanielBali - Niveau: B-niveau

1) Forestil dig, at du med en Geiger-Muller tæller, måler intensiteten fra en gammakilde, både før og efter den har passeret en væg. Væggens tykkelse er 20 cm. før væggen måles på 1 min. er et tælletal på: 25234. Efter væggen måles på 1 min. et tælletal på 5198. 

a) Beregn væggens halveringstykkelse over for gammastrålingen. 

2) Et ur befinder sig på et rumskib, der bevæger sig med 80% af lysets hastighed i forehold til Jorden. 

b) Hvor lang tid går der på et ur på Jorden, mens der går et minus på uret på rumskibet 

c) Hvor hurtigt skal rumskibet bevæge sig, for at dets ure skal gå halvt så hurtigt som ure på Jorden 

3) En meterstok er anbragt parallelt, med bevægelsesretningen i et rumskib, der bevæger sig med 80% af lysets hastighed i foehold til Jorden. Meterstokken er anbragt i et vindue, så den kan ses fra Jorden. 

d) Hvor lang er meterstokken set fra jorden? 

e) Hvor hurtigt skal rumskibet bevæge sig, for at meterstokken får længden en halv meter set fra jorden. 

Jeg håber, at nogle kan hjælpe mig med beregninger samt svar!! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. april 2018 af peter lind

1)  strålingen kan  beskrves som I=I0(½)x/d  hvor x  er tykkelsen og d er halveringstykkelsen Du kender strålingen for x=0 og x=20cm

2)

b) og c) t = t0(1-v2/c2)    t er tiden på jorden, t0 er tiden på rumskibet, v er hastigheden af rumskibet og c er lyshastgheden

3) brug l=l0(1-v2/c2)½


Svar #2
18. april 2018 af DanielBali

Kan du evt. sætte tal ind? 

Hilsen Daniel! 


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. april 2018 af mathon

a)
              \small I=I_o\cdot \left ( \frac{1}{2} \right )^\frac{x}{X_{\frac{1}{2}}}

              \small \frac{I}{I_o}= \left ( 2 ^\frac{x}{X_{\frac{1}{2}}} \right )^{-1}

              \small \frac{I_o}{I}= 2 ^\frac{x}{X_{\frac{1}{2}}}

              \small \log\left (\frac{I_o}{I} \right )= \log(2) \cdot \frac{x}{X_{\frac{1}{2}}}

              \small \small X_{\frac{1}{2}}=\frac{\log(2)}{\log\left ( \frac{I_o}{I} \right )}\cdot x=\frac{\log(2)}{\log\left ( \frac{25234}{5198} \right )}\cdot (20\; \textup{cm})


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. april 2018 af mathon

2)
     b)
               \small t_{Jord}=\frac{1}{\sqrt{1-\left ( \frac{v}{c} \right )^2}}\cdot t_o=\frac{1}{\sqrt{1-0,80^2}}\cdot\left ( 1 \; \textup{min} \right )=1.67\; \textup{min}


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. april 2018 af mathon

2)
     c)
               \small \small 2t_o=\frac{1}{\sqrt{1-\left ( \frac{v}{c} \right )^2}}\cdot t_o

                \small \small 2=\frac{1}{\sqrt{1-\left ( \frac{v}{c} \right )^2}}

                \small \small \sqrt{1-\left ( \frac{v}{c} \right )^2}=\frac{1}{2}

                 \small \small 1-\left ( \frac{v}{c} \right )^2=\frac{1}{4}

                 \small \small \left ( \frac{v}{c} \right )^2=\frac{3}{4}

                 \small \small \frac{v}{c} =\frac{\sqrt{3}}{2}

                 \small v =\frac{\sqrt{3}}{2}\cdot c\approx 0.87c


Skriv et svar til: Hvordan?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.