Biologi

Hvordan bliver dna til protein

21. april 2018 af Mikkel5959 - Niveau: 10. klasse

Hejsa jeg leder efter en som kan svare mig på hvordan dna bliver til protein, eller give mig en forklaring på et sammenhæng mellem de to ting, det ingår i en biologirapport jeg er igang med, og som skal være færdig snart (: 


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2018 af SørenPT (Slettet)

DNA'et indeholder koder for bl.a. gener, der udtrykkes som proteiner. DNA udgøres af de fire baser A, T, C og G. Proteinkodende gener i DNA'et transkriberes først til messenger RNA (mRNA) af RNA-polymerasen, der besidder samme baser som RNA, dog med den forskel at der i stedet for T sidder U. Herfra translateres mRNA ud fra sekvensen. Proteinsekvensen aflæses af codons, hvilket består af sekvenser af tre baser, der bestemmer hver aminosyre. De tre baser kan i alt kode for 20 forskellige aminosyrer. F.eks koder UAU for aminosyren tyrosin, CUU for for leucin, osv. Disse codons aflæses af transfer RNA (tRNA), der således kobler hver codon med den analoge aminosyre. Så hver gang der aflæses en ny codon tilføjes der en ny aminosyre til peptidet (proteinkæden).


Skriv et svar til: Hvordan bliver dna til protein

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.