Tysk

Tysk og mig

24. april 2018 af Elninoo - Niveau: 9. klasse

Hej allesammen, tysk er ikke mit yndlingsfag. Selvfølgelig har min klasse og jeg fået det trukket. 
Noget af grammatikken har jeg forstået, b.la hunkøn hankøn osv, navneord.  Ellers er jeg på bar bund for at være helt ærlig. 

F.eks hvordan skal jeg opbygge en sætning. Jeg vil skrive "Da jeg var yngre lyttede jeg meget til dansk rap"

Da ich war jünger, ich hörte nach dänisch Rap.  Sådan ville jeg skrive det. En der kan fortælle mig hvad jeg gør forkert/korrekt. Pls alt kan bruges. HJÆLP EN FLINK GUT HER! ØVELSE GØR MESTER 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2018 af Stygotius

Det er nok lidt for sent at skaffe dig øvelse.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. april 2018 af Lillon (Slettet)

Elninoo, hvis du er på bar bund, så skaf dig viden at bygge på! Få fat i en grammatikbog og læs især om ordstilling og kasus. Søg interaktive grammatikøvelser, der giver dig direkte feedback på dine svar. Læs/hør tysk mindst 30 min hver dag, så vokser dit ordforråd, og du lærer faste udtryk fx. "Rap hören" ("lytte til rap").

Da jeg var yngre lyttede jeg meget til dansk rap

Da ich war jünger, ich hörte nach dänisch Rap. --> Als ich jünger war, hörte ich viel dänischen Rap.


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. april 2018 af Stygotius

Den første og vigtigste sætning om tysk man må lære, er:

IN  EINEM  NEBENSATZ

HAT  DAS  VERB  DEN  ERSTEN  PLATZ

Den anden er:

Tysk er ikke engelsk !!!


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. april 2018 af Lillon (Slettet)

Kære Stygotius, du mener sikkert: In einem Nebensatz hat das Verb den letzten Platz. - som du skrev her https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1826368

Als ich jünger war, hörte ich viel dänischen Rap.

Es war so kalt, dass der Fluss zufror.

Men hovdedsætning (Hauptsatz) <--> ledsætning (Nebensatz), det er meget gode stikorde, Elninoo!

Et andet vigtigt stikord er: modalverber - Ordstillingen er anderledes på tysk end på dansk, når der både er et modalverbum og et hovedverbum i en sætning. --> Ich möchte ein Fahrrad kaufen./ Jeg vil købe en cykel.


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. april 2018 af Stygotius

Ja, naturligvis  "den letzten Platz",  -en ren tanke- og skrivetorsk

-og ja selvfølgelig, infinitiver og p.p. sættes altid  sidst i en hovedsætning og næstsidst i en ledsætning.


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. april 2018 af exatb

Har man svært ved tysk, må man holde sig til korte, enkle sætninger til eksamen

Tidligere hørte jeg dansk rap 

Hvorfor rode sig ud i uoverskuelige bisætninger når man kan nøjes med et biord


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. april 2018 af Stygotius

Nej, selvfølgelig hørte du rap-lortet  -det kan man lige klare.  -og selvfølgelig kan danskere ikke finde ud af at lave bisætninger; det kan de heller ikke på dansk.    .........Hvor primitiv kan det mon blive????


Skriv et svar til: Tysk og mig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.