Studievejledning

Droppe ud af gymnasiet tæt på eksamen

01. maj 2018 af MathiasHP (Slettet)

Hej studieportalen. Jeg ligger inde med nogle dybe problemer angående min uddannelse. Jeg går på HF på 2. år som 19 årig, og der er eksamener om under en måned. Jeg har kæmpe lyst til at droppe ud. Jeg går med ekstrem præstationsangst, men ikke mindst er jeg utrolig dårlig i skolen. Jeg er teknisk set ikke god til noget hvis det ikke lyder for ekstremt. Jeg har nogenlunde standpunktskarakterer, men det skal man ikke tage som en god til på HF eftersom at karakterer bare bliver givet fordi de skal gives. De betyder intet og har stort set ingen forbindelse til min skrift- og mundtlighed at gøre.

Jeg har længe ikke kunnet håndtere mundtlig eksamen, og de fag som jeg skal op i selvom nogle er C-fag og få er B-fag er for mig bare alt for høj et niveau. Jeg har ikke kunne følge med i timen, og man kan godt sige det er min egen fejl, dog vil jeg mene at gymnasiet aldrig har været noget for mig. Jeg får "anxiety attacks" stort set hver eneste dag, hvilket har resulteret i rygning eftersom det er det eneste der har kunne hjælpe på stress. Jeg har desuden snakket med min studievejleder og min læge angående mine problemer, men jeg har ingen kontakt til psykolog haft siden jeg ikke har råd til samtalerne. 

I bund og grund så har jeg egentlig bare lyst til at droppe ud, fordi jeg ikke kan komme igennem. Det hører man tit fra venner eller bekendte som også går gymnasiet, men der viser det sig at det bare er noget folk siger for at have noget at sige til emnet. Jeg har det dog anderledes. Jeg har ingen viden inden for noget fag overhovedet fordi det simpelthen ikke er min boldgade. Det hjælper nemlig heller ikke ligefrem at have i baghovedet når man nu snakker om eksamen og skal til at forberede sig. Jeg har ingen idé om hvad jeg skal gøre, da angst har været en del af mit liv længe så jeg har ingen erfaring på arbejdsmarkedet udover et par dage som ungarbejder i Djurs Sommerland, hvilket jeg også blev nødt til at sige op fra da jeg ikke kunne håndtere det daglige pres.

I bund og grund, vil jeg gerne droppe ud og finde noget andet, men alle bliver ved med at fortælle mig at jeg skal lade være. Jeg kan ikke få orden i min hverdag fordi alt falder fra hinanden rundt om mig i mange forskellige dele af mit liv. Jeg har fejlet på mange forskellige punkter som kørekort og arbejde, og nu kan jeg ikke håndtere skolen. Håber der nogle hoveder derude der kan hjælpe lidt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj 2018 af Hopoverenbold (Slettet)

Jeg kan godt forstå dig. Det lyder til at du ikke trives og det er godt at du gør dig tanker omkring hvordan du kan få det bedre.
Tingene kan stige én til hovedet, blive overskuelige og så føles det som en befrielse at droppe ud.
Men stil dig selv nogle spørgsmål først. Hvad vil du lave som alternativ? Hvad var dit mål med HF i første omgang? Hvad vil du gerne i fremtiden - og kan du nå det uden en HF? 

Men jeg tror også du undervurderer dig selv - at du har låst dig selv fast i at du ikke kan, et mønster som fastholder dig så meget at du har overbevist dig selv om at tingene er svære for dig, så du giver måske op på forhånd? Men det mønster kan man heldigvis bryde! 
Jeg tror det er din angst som taler til dig. Husk at det er ikke alle tanker man skal stole på, så måske du skal begynde at gå imod angsten, så vil du langsomt kunne tage styringen over dit liv, få skabt den orden du søger og få en fornemmelse for at du kan meget mere end du tror lige nu. Og det må gerne være små skridt.

Du mangler måske lidt retning og et mål, så tror jeg du langsomt finder dit fodfæste og finder meningen i tingene.

Du lyder absolut ikke ubegavet. 
Husk at alle kan lære, der er bare nogle der tager længere tid om det, hvor det for andre falder dem lettere.

:-)


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. maj 2018 af Hopoverenbold (Slettet)

Uoverskuelige*


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2018 af oppenede

Meld fra inden udtræk, og gå 2. hf om, hvis du har så lidt styr på pensum, at din eksamen bliver dårlig. Og især hvis det der ligger til grund for dine anxiety attacks er bekymringen over hvordan du skal nå at blive klar til eksamenerne på en tilfredsstillende måde.

Så vil du i stedet kunne bruge energien på at finde et mål med perspektiv at gå efter, i stedet for at fortsætte i blinde.

Hvordan har du i øvrigt råd til rygning, hvis du ikke har arbejde


Brugbart svar (2)

Svar #4
01. maj 2018 af Stygotius

Det ser ud til at at du har meget kraftig brug for kvalificeret psykologhjælp, -ikke bare nogle gode råd fra venner og bekendte, men støtte fra nogen som er en kvalificeret psykolog.  Hvis du kan få din praktiserende læge til at indse hvor alvorligt dit problem er, kan du få ham/hende til at skrive dig en henvisning til en psykolog i en bestemt periode og du får så et statsligt tilskud til betalingen, -som udgangspunkt til 12 samtaler, -med mulighed for forlængelse. Desværre skal der ofte en eller anden mere eller mindre akut årsag til  (skilsmisse, ulykke, dødsfald, overfald el.lign.).

Jeg tror at der ikke er noget i vejen med dig som sådan, hverken fysisk eller psykisk. Det er nok snarere din selvforståelse, din opfattelse af dig selv og din (manglende) tro på dine muligheder den er gal med.  Det kan en god psykolog garanteret godt få styr på,   -hvis du selv vil medvirke til det. Det er vigtigt at du ikke bare kaster dig i armene på alle mulige. Der er mange fuskere i det fag. De kalder sig selv for "psykoterapeut" eller "coach" eller giver sig lignende fantasifulde titler. Bare det at du skriver dette veformulerede indlæg viser at du har mange muligheder i dig. Du både staver og skriver  vældigt godt.  Bare det at du erkender at der er et problem, -at du ikke er bange for at omtale det og at du er parat til at gøre noget ved det, viser at du har mange personlige ressourcer og gør at det ville være vanvittigt blot at give op nu og forlade det hele.

Hvorfor skulle du være dummere end alle andre og ikke være i stand til at gennemføre din uddannelse??? Du skal bestemt ikke tro at de andre er meget, meget  bedre til alt end du er. Gymnasiet er for almindelige mennesker med en helt almindelig begavelse så selvfølgelig kan du gennemføre det, -selv om det måske koster lidt flere anstrengelser for nogle end for andre.  

Hvis du synes at du ikke har viden nok, som du skriver, må du gøre noget for at få den, -det kan du jo lige så godt som andre. Vi har så mange muligheder for gratis uddannelse i Danmark at de er grønne af misundelse i mange andre lande. Det ville være torskedumt ikke at bruge dem. Jeg kan garantere at hvis du om 10 år stadig er flaskedreng i Netto uden udsigt til et lækkert job, vil du fortryde at du ikke tog chancen mens den var der, og du vil tænke  "Kors, hvor var jeg dum at jeg lod mig stoppe midt i det hele".


Svar #5
01. maj 2018 af MathiasHP (Slettet)

Tak for alle jeres svar inden for så kort tid. Jeg har taget jeres råd til mig og giver det en ekstra tanke inden jeg gør noget. For at give lidt ekstra info omkring min situation. Jeg har aldrig været god til den traditionelle skolegang, altså angående fag som man har. Uanset hvor meget jeg har prøvet, så er den form for skolegang bare ikke kompatibel med mig. Jeg er umotiveret sjovt nok fordi jeg ingen drømme eller ideer har for hvad jeg skal lave med mit liv. Jeg har dog haft en interesse for f.eks guide på turistattraktioner, men det skal jeg ikke bruge en HF til. Derfor har jeg ingen motivation eller lignende til at bære mig igennem. Ved ikke om det er noget i kan relatere til eller lignende


Brugbart svar (1)

Svar #6
02. maj 2018 af Hopoverenbold (Slettet)

Gå efter det! Jeg tror du kommer til at vokse mest personligt lige nu, hvis du laver noget helt andet og noget som du kan genkende dig selv i. 
Din idé med at blive guide lyder rigtig god og spændende - du kan jo også tage et udlandsophold som guide, hvis du får mod på nogle flere udfordringer. 
https://www.nordjobb.org/da/
https://www.apollorejser.dk/om-apollo/karriere-hos-apollo-travel-group/job-i-udlandet/borneklubsansvarlig

Har du overvejet højskole?

Du kan altid tage en HF eller andet og det er også muligt at blive glad og tilfreds i livet uden én.


Brugbart svar (0)

Svar #7
02. maj 2018 af Mathian

#4 enig .


Brugbart svar (0)

Svar #8
03. maj 2018 af Rems (Slettet)

#4

Det ser ud til at at du har meget kraftig brug for kvalificeret psykologhjælp, -ikke bare nogle gode råd fra venner og bekendte, men støtte fra nogen som er en kvalificeret psykolog.  Hvis du kan få din praktiserende læge til at indse hvor alvorligt dit problem er, kan du få ham/hende til at skrive dig en henvisning til en psykolog i en bestemt periode og du får så et statsligt tilskud til betalingen, -som udgangspunkt til 12 samtaler, -med mulighed for forlængelse. Desværre skal der ofte en eller anden mere eller mindre akut årsag til  (skilsmisse, ulykke, dødsfald, overfald el.lign.).

Jeg tror at der ikke er noget i vejen med dig som sådan, hverken fysisk eller psykisk. Det er nok snarere din selvforståelse, din opfattelse af dig selv og din (manglende) tro på dine muligheder den er gal med.  Det kan en god psykolog garanteret godt få styr på,   -hvis du selv vil medvirke til det. Det er vigtigt at du ikke bare kaster dig i armene på alle mulige. Der er mange fuskere i det fag. De kalder sig selv for "psykoterapeut" eller "coach" eller giver sig lignende fantasifulde titler. Bare det at du skriver dette veformulerede indlæg viser at du har mange muligheder i dig. Du både staver og skriver  vældigt godt.  Bare det at du erkender at der er et problem, -at du ikke er bange for at omtale det og at du er parat til at gøre noget ved det, viser at du har mange personlige ressourcer og gør at det ville være vanvittigt blot at give op nu og forlade det hele.

Hvorfor skulle du være dummere end alle andre og ikke være i stand til at gennemføre din uddannelse??? Du skal bestemt ikke tro at de andre er meget, meget  bedre til alt end du er. Gymnasiet er for almindelige mennesker med en helt almindelig begavelse så selvfølgelig kan du gennemføre det, -selv om det måske koster lidt flere anstrengelser for nogle end for andre.  

Hvis du synes at du ikke har viden nok, som du skriver, må du gøre noget for at få den, -det kan du jo lige så godt som andre. Vi har så mange muligheder for gratis uddannelse i Danmark at de er grønne af misundelse i mange andre lande. Det ville være torskedumt ikke at bruge dem. Jeg kan garantere at hvis du om 10 år stadig er flaskedreng i Netto uden udsigt til et lækkert job, vil du fortryde at du ikke tog chancen mens den var der, og du vil tænke  "Kors, hvor var jeg dum at jeg lod mig stoppe midt i det hele".

Det var utroligt, rørende skrevet Stygotius. Det ramte lige i hjertet. Tak fra mig også =)


Brugbart svar (1)

Svar #9
03. maj 2018 af Stygotius

Jeg er utroligt glad for at det er blevet opfattet i den samme  ånd som det er skrevet i.


Brugbart svar (0)

Svar #10
03. maj 2018 af Rems (Slettet)

Udover det, vil jeg takke dig for de mange gode år. Jeg har tidligere haft en profil på Studieportalen.

Det har bl.a været dig og dine feedbacks, der har drevet mig gennem udskolingen. Tusinde tak for alt Stygotius. Ønsker dig masser af glæde- nu og fremover.

Godnat =)


Skriv et svar til: Droppe ud af gymnasiet tæt på eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.