Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Omverdensmodellen....Vil nogle hjælpe lidt ?

02. maj 2018 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle herinde

Er der nogle som evt kender rigtig godt til : omverdensmodellen /omverdensanalyse. 

Jeg skal bruge det i forhold til en forretningsplan...

Jeg har aldrig arbejdet med en forretningsplan før. Jeg har fundet nedstående side som forklarer begreberne rigtig godt 

https://toolbox.systime.dk/index.php?id=889.

Problemet er for mig lige nu er bare jeg ikke kan finde ud af at udfylde : Nærmiljø cirklen. Jeg er ikke helt sikker på hvem mine kunder er endnu...eller hvem mine konkurrenter f.eks. kan være.

Min virksomhed er en IVS, hvor jeg sælger desserter til større forretninger.


Svar #1
02. maj 2018 af HFNU (Slettet)

Er der nogle som har tid og lyst til at hjælpe mig lidt. Det vil betyde utrolig meget, da jeg sidder helt fast, og har læst alt baggrundstof, samt også søgt på nettet efter svar


Svar #2
07. juni 2018 af HFNU (Slettet)

Er er nogle som kan hjælpe???


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. juni 2018 af Anders521

Når du siger"omverdensmodellen", mener du modellen som er beskrevet i følgende link?

http://hhxelev.dk/omverdensmodellen/

Er du leverandør? Med hensyn til kunder, tænker jeg umiddelbart på både danske og udenlandske virksomheder så som Dansk Supermarked, Coop og Dagrofa. Men disse kan også være dine konkurrenter afhængig af hvilke desserter du sælger, på samme vis som de danske bagerlaug.


Svar #4
11. juni 2018 af HFNU (Slettet)

Ja det gør jeg... TAK for linket 

Min virksomhed er en lille IVS som jeg og en ven står for. Vores desserter bliver leveret ud til andre større virksomheder, der kan sælge det videre til at starte med.

Ved du så om Dansk Supermarked Coop og Dagrofa vil være en konkurrent. Jeg ser dem nemlig ikke til at være det, da vores varer er helt forskellige


Brugbart svar (1)

Svar #5
13. juni 2018 af Anders521

Du siger "vores desserter" og "vores varer", hvilket jeg tolker som at du også er producent, udover at være leverandør. Dansk Supermarked, Coop og Dragrofa har måske en anden opfattelse af jeres varer og anse din virksomhed som endnu en konkurrent i dessertbranchen. 


Svar #6
09. juli 2018 af HFNU (Slettet)

Anders521.

Ja er selv i tvivl. Det er det som jeg har brug for hjælp til. Jeg ved ikke om jeg er "mellemhandler" eller leverandør, og de ting skal jeg jo vide, for at kunne lave den omverdensmodel færdig....

Samtidig ved jeg heller ikke hvem mine : "Konkurrenter er ", da jeg ikke ser Dansk supermarked eller Coop og andre is og dessert shopper som en direkte konkurrent eller trussel. 

Jeg udbyder en "online service " og specielle varer, mine varer differentierer dermed med det som er på markedet, og det er derfor jeg heller ikke rigtig ved, hvem mine konkurrenter er, foruden supermarkeden ALDI, som sælger denne samme type af dessert : "Chokoladebaklwa"

Jeg har vedhæftet en kort beskrivelse af min virksomhed. Håber der er nogle som vil hjælpe mig videre.

Lige pt. er min virksomhed en onlineshop, hvor jeg sælger mine varer til større forhandlere, som kan hjælpe med at få mit "virksomhedsnavn" anerkendt og velkendt, indenfor markedet, så det er en B2B virksomhed, men hvis det går godt og min kundekreds bliver udvidet, samt min indtjening størrer vil jeg gerne opgraderer til "B2C".

Håber virkelig på jeres hjælp


Skriv et svar til: Omverdensmodellen....Vil nogle hjælpe lidt ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.