Kemi

Amider og syre-baseegenskaber

12. maj 2018 af Chris2013 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, har amider syre-baseegenskaber?

jeg skal tilegne diazepam's pka værdi på 3,3

Der er en tertære amin i den og så en amid, jeg kan ikke huske om amider havde syre-baseegenskaber og aminer har jo pka værdier omkring de 7


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2018 af Heptan

Amider er faktisk syrer og ikke baser. Men diazepam er et tertiært amid, så det er ikke en syre alligevel.

Så det er aminen der er en base. Og hvis man skal være helt korrekt er det ikke en amin, men en imin.


Svar #2
03. august 2018 af Chris2013

I min noter, har de skrevet at amider er meget svage baser pka <0, så må det betyde at de er stærke syre, for jo lavere pka jo stærkere syre. Der står også at de normalt ikke tildeles syre-baser egenskaber.

ja, men så er der jo ingen forskel mellem en tertære amin og en imin?

Aminer har jo normalt pka omkring 7, men vi har en pka på 3,3 er det fordi den er i en ring hvor der er en oxygen, som trækker i elektronerne samt dobbeltbindingen, så den bliver mere surt?


Brugbart svar (1)

Svar #3
04. august 2018 af Heptan

#2

I min noter, har de skrevet at amider er meget svage baser pka <0, så må det betyde at de er stærke syre, for jo lavere pka jo stærkere syre. Der står også at de normalt ikke tildeles syre-baser egenskaber.

Korrekt

ja, men så er der jo ingen forskel mellem en tertære amin og en imin?

Der er forskel: tertiær amin er bundet til 3 grupper; imin er bundet til 2 grupper.

Aminer har jo normalt pka omkring 7, men vi har en pka på 3,3 er det fordi den er i en ring hvor der er en oxygen, som trækker i elektronerne samt dobbeltbindingen, så den bliver mere surt?

Iminer er stærkere baser end aminer. pKa på 3,3 betyder at det er en meget svag base. Det er altså en dårligere base end normale iminer. Det må være fordi det er et konjugeret system som trækker i elektornerne.

Et konjugeret system er når man har C-C=C-C=C osv. (i vores tilfælde er det N=C-C=C osv.)


Svar #4
05. august 2018 af Chris2013

Tusind tak for svaret.

"Der er forskel: tertiær amin er bundet til 3 grupper; imin er bundet til 2 grupper"

Iminer er også bundet til 3 grupper?

N'et er dobbeltbundet til c og en enkelt binding til en anden funktionellegruppe, hvis du kigger på diazepam's struktur så er den jo dobbeltbundet til en og en enkelt bundet til en anden c.

Også  her https://www.google.dk/search?biw=1536&bih=759&tbm=isch&sa=1&ei=DUtnW4C4G8mD6QTMy7roAw&q=imin&oq=imin&gs_l=img.3..0l2j0i30k1l8.3028.3173.0.3376.2.2.0.0.0.0.124.229.0j2.2.0....0...1c.1.64.img..0.2.225....0.jEihu2MIxLg#imgrc=L2-l-HR7v2VAiM:&spf=1533496081657


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. august 2018 af Heptan

Iminer har 3 bindinger, men er bundet til 2 atomer (grupper).


Skriv et svar til: Amider og syre-baseegenskaber

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.