Samfundsfag

EU og danmark, forklaring af fiktivt spørgsmål

14. maj 2018 af mellehmonberg (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er her en som vil skære spørgsmålene ud i pap for mig / hjælpe mig med at forstå og besvare dem.

Jeg kan simpelthen ikke finde hoved eller hale i det.

i såfald, mange tak.

a.Forestil dig at du er en virksomhed i Sønderjylland, der har aktiviteter i både Danmark og Tyskland. Du er ikke særlig begejstret for, at der er blevet indført grænsekontrol, da din virksomhed har nydt godt af den frie passage over grænsen. 
Du vil gerne have stoppet dette. Grænsekontrollen hænger sammen med det mellemstatslige Schengen samarbejde. Brug din viden om Eastons model til at lave en plan for, hvordan du kan påvirke den politiske proces. Eastons model havde du om i politikforløbet. (Hint: Tænk på hvilke personer eller organisationer der har indflydelse på dette område i det politiske system.)

- er det bare at indgive en klage? der må da næsten være mere i det?

b. Forestil dig nu, at din virksomhed primært handler med fisk. Fiskeripolitikken, deriblandt fastsættelsen af fiskekvoter, er et overstatsligt EU-samarbejde. Du vil gerne have lempet vilkårene for fiskeriet, således at din virksomhed bliver mere konkurrencedygtigt. Brug igen din viden om Eastons model til at lave en plan for, hvordan du kan påvirke den politiske proces. (Hint: Tænk på hvilke personer eller organisationer der har indflydelse på dette område i det politiske system.)

- skal her bare indgives et forslag?

som det kan ses er jeg helt fortabt i denne opgave, og håber en vil forklare så jeg kan forstå det og finde løsning :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. marts 2019 af Jordbær2

Hej fik du hjælp til opgaven, da jeg også står og har brug for hjælp til denne opgave :)


Skriv et svar til: EU og danmark, forklaring af fiktivt spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.