Idræt

Idræt: klage over karakter? skade = 02?

20. maj 2018 af Carolinemp1 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg har ligesom så mange lige fået mine årskarakterer.. Dog har jeg fået et meget overraskende 4 tal i idræt, hvilket jeg ser som dybt uretfærdigt. Jeg er en dygtig løber og har vundet adskillige konkurrencer, derudover spiller jeg også håndbold på højt plan. Jeg hentyder ikke at bare fordi at jeg er i god form bør jeg få en god karakter, overhovedet ikke. Dog har jeg opfyldt alle kriterierne som der kræves i idræt: Jeg var dygtig da vi havde boldspil i starten af året (jeg fik dog 02 da jeg fik en slem akillesceneskade 1 måned før karaktergivningen), vi havde også danseforløbet, hvor min gruppe lavede en flot dansevideo, hvilket vi fik stor ros for (det skal siges at hele min gruppe på nær mig fik 10.. Jeg fik 4). Vi har så haft træningsforløb siden februar, hvor vores starttest var en coopertest (hvor jeg i øvrigt løb 300 m. længere end den næsthurtigste). Da jeg som nævnt træner på højt plan, brugte jeg bare mine faste atletik + håndboldtræninger i min træningslogbog (havde selvfølgelig ekstra fokus på at forbedre min coopertest). I april var jeg i en håndboldulykke, hvor jeg rev mit korsbånd og menisk over og har derfor haft en operation efterfølgende og har ikke været i stand til at lave andet end de genoptræningsøvelser jeg har fået fra min fys. 

MEN nu kommer problemet: jeg har fået 4 som årskarakter, hvilket jeg ser som fuldstændig uretfærdigt da resten af klassen har fået 10 og 12, og jeg er altså den ENESTE der dyrker nogen form for seriøs sport. Der er ingen der forstår min karakter, og min lærer siger det er fordi jeg fik 02 i starten af året fordi jeg jo var skadet. Har en idræts lærer virkelig ret til at give en elev 02 når jeg har deltaget aktivt i 2 måneder, men får ude i en måned pga en skade? Og han sagde at jeg var heldig at min skriftlige produkt var så godt, for ellers havde jeg fået 02 igen når jeg nu var skadet, for skader=02. 

Jeg overvejer virkelig at klage, da den påvirker mit snit og jeg føler mig virkelig uretfærdigt behandlet. Men jeg ønsker heller ikke at hænge min lærer ud, for han er meget ny og virker bare meget forvirret. Så hjælp! Hvad gør andre lærere med skader? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. maj 2018 af Smut1

Det virker helt uretfærdigt. Har du afleveret lægeerklæring? 


Svar #2
20. maj 2018 af Carolinemp1 (Slettet)

Nej, det har jeg ikke. Jeg spurgte om han ville have en, men han sagde bare at han tydeligvis kunne se at jeg var skadet og at han derfor ikke havde brug for at se en. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. maj 2018 af Mathias7878

Er du 3g'er? Eller hvorfor betyder det så meget?

- - -

 

 


Svar #4
20. maj 2018 af Carolinemp1 (Slettet)

Ja, så karakteren er gældende og et 4 tal trækker virkelig ned! Altså hvis jeg nu havde fortjent et 4 tal, så måtte jeg jo bare acceptere det, men det er lige så meget følelsen af at den karakter er fuldstændig forkert!


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. maj 2018 af Smut1

Mmh, der kan vel ikke ske noget ved at klage over det, kan der?


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. maj 2018 af Mathias7878

Et 4-tal trækker altså ikke det store ned. Det kan højst trække 0.1 ned - tænk på, hvor mange karakterer du egentlig vil få på dit eksamenbevis. Hvis du har fået gode karakterer i de andre fag, burde du sagtens kunne komme ind på dit studie, såfremt det kræver et højt snit. Men ja selvfølgelig vil det være at foretrække at få en højere karakter i idræt! :=) 

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. maj 2018 af Mathias7878

Medmindre målet er at bryde karakterskalaen.

- - -

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #8
20. maj 2018 af Smut1

Jeg vil sige, at jeg ligefrem synes, det er en god ide at klage, så det kan overvejes, hvorvidt andre elever skal behandles på samme måde.


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. maj 2018 af Amywh

Hellere gøre noget end at lade være. Man ærger sig som regel mest over ting man ikke får gjort, end ting man har gjjort :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
20. maj 2018 af Mathias7878

Ja, du skal helt sikkert klage, hvis du føler dit uretfærdigt behandlet. Der kan jo ikke ske noget ved det! :=) 

- - -

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #11
21. maj 2018 af EnStuderende

I sådanne situationer er det ikke et spørgsmål om vigtigheden af karakterer, men et spørgsmål om vigtigheden af retfærdighed og at være om den - det kan ikke passe, at en skade skal være lig med dårlig karakter. Skulle folk med sygdomme så automatisk gives 02/4 også? Dælme nej. Få fat i nogle lægeerklæringer og klag - ikke kun for din skyld, men for kommende elever, som kommer til at have samme problem med din lærer. Selv hvis din klage ikke går igennem, så er der blevet gjort opmærksom på læreren, og hvis fremtidige elever også klager, så sker der i hvert fald noget.


Brugbart svar (0)

Svar #12
21. maj 2018 af Egofaciens

Jeg synes bestemt også, at du skal klage! 


Brugbart svar (0)

Svar #13
24. oktober 2018 af VietCoungVu

Wow! Fint sammentale


Skriv et svar til: Idræt: klage over karakter? skade = 02?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.