Matematik

Mat A skriftlig eksamen

23. maj 2018 af sandrai - Niveau: A-niveau
Hej
Jeg sidder og kigger opgaver og øver til min eksamen .
Men synes der er så meget og tror ikke jeg vil kunne huske det hele ?? så jeg tænkte om i kunne hjælpe med gode råd omformuler og opgaver som i tænker vil være en god ide at fokusere på

Svar #2
23. maj 2018 af sandrai

Gerne noget der ikke koster penge ??

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. maj 2018 af Soeffi

#0. Hvilke opgaver laver du?


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. maj 2018 af Soeffi

#0. Nogle råd til skriftlig eksamen i matematik.

Vækstmodeller

Vær opmærksom på at en vækstmodel godt kan beskrive en aftagende udvikling. Selv om ordet vækst bruges, er det ikke sikkert at noget bliver større. F.eks. f(x) = -20x + 100 er en model for en negativ lineær vækst.

Trigonometri

Husk at CAS som udgangspunkt regner vinkler i radianer. Det er en almindelig fejl at glemme det og tro, at man får resultatet i grader.

I trigonometriske funktioner som f(x) = 3·sin(2x - π) - 1 er det underforstået at der regnes i radianer. (Huskeregel: π = radianer, º = grader)

Differentialligninger

At gøre prøve i en differentialligning kræver ikke, at man løser differentialligningen (et typisk spørgsmål til opgaver uden hjælpemidler). Man skal bare indsætte den angivne funktion og dens afledede i differentialligningen og se, om venstre og højre side giver det samme. 

Hvis der spørges efter en væksthastighed til et bestemt tidspunkt eller ved en bestemt populationsstørrelse, skal man heller ikke løse differentialligningen, men som oftest bare indsætte tal på højre side. (Typist første delopgave i en differentiallignings-opgave med hjælpemidler).

Chi-i-anden test

Der er GOF og uafhængighedstest. Opgaverne formuleres gerne så det kan være svært at se forskel på om der spørges til den ene eller den anden type test. Den første kendes på, at man får oplyst andele, procentdele og nogle gange "antal %". I den anden type får man kun oplyst antal.  

Nulreglen

Vær også opmærksom på nul-reglen, hvis der kommer en ligning som: (x - a)(x - b) = 0. Her skal man ikke gange ud, men svare: "af nulreglen følger, at x = a eller x = b".

3D geometri

Løsning af 3D opgaver kræver som regel brug af et krydsprodukt. Enkelte gange, hvor der er en figur med høj grad af symmetri, som f.eks. en lige pyramide med kvadratisk grundflade, så kan opgaven løses ved, at man lægger et snit og ser den som en 2D opgave (f.eks. mat A STX 22-05-2015, opg. 13).

Løsninger til 3D vektor- og geometri-opgaver kan som regel med fordel kontrolleres i Geogebra, idet programmet ikke kræver kendskab til formler. Hvis man løser hele opgaven i Geogebra, så skal man stadig huske at forklare hvad man gør.


Svar #5
23. maj 2018 af sandrai

#3
#0. Hvilke opgaver laver du?

Prøver at lave lidt af hvert, men fokusere mest på dem uden hjælpemidler, da det er dem jeg har sværest ved

Brugbart svar (0)

Svar #6
23. maj 2018 af Soeffi


Skriv et svar til: Mat A skriftlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.