Kemi

Hjælp til Ks og pH beregninger

01. juni 2018 af ande344g (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg sidder og er ved at beregne pH-værdien i en cola ud fra følgende formel (kan også ses i vedhæftet billede):

pH=-log(-Ks/2+\sqrt(Ks2/4+Ks*cs(S))

Men jeg er meget i tvivl om hvordan jeg finder den aktuelle koncentration af syren, basen og oxoniumionerne til beregne syrekonstanten Ks

Nogle der har styr på det og kan hjælpe?
Jeg har vedhæftet et billede af hvad jeg har skrevet indtil videre i opgaven, i er også meget velkomne til at tjekke om det andet jeg har skrevet giver mening.

Tak på forhånd.

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juni 2018 af mathon

Du skal kende både \small K_s og \small c_s for at benytte ovenstående formel. Men \small pK_s kan du slå op.


Svar #2
01. juni 2018 af ande344g (Slettet)

#1

Du skal kende både \small K_s og \small c_s for at benytte ovenstående formel. Men \small pK_s kan du slå op.

Hvad er cs helt præcist?


Svar #3
01. juni 2018 af ande344g (Slettet)

#1

Du skal kende både \small K_s og \small c_s for at benytte ovenstående formel. Men \small pK_s kan du slå op.

Forresten vil jeg gerne finde Ks via formlen som er vist i det vedhæftede billede, da jeg gerne vil bevise at pH-værdien er forskellig ved forskellige koncentrationer af kulsyre. Det kan jeg ikke rigtigt, hvis jeg bare slår Ks-værdien op på nettet.


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. juni 2018 af mathon

K_s\textup{ og } pK_s-\textup{v\ae rdier er konstante.}

c_s \textup{ og dermed }\left [ S \right ]\textup{ er variable.}


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. juni 2018 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. juni 2018 af mathon

Du har forlods skullet beregne andre otte opgavepunkter, hvorfra du sikkert har kunnet medbringe delresultater - ikke oplyst for os hjælpere - til brug ved beregningen i punkt 9.


Skriv et svar til: Hjælp til Ks og pH beregninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.