Matematik

Hjælp haster!

03. juni 2018 af Mathian - Niveau: A-niveau

Jeg har ledt efter beviset for krydsproduktet, men har fundet så mange forskellige metoder på youtube, jeg ikke ved hvad jeg skal udgangspunkt, nogen af dem er lavet på nspire og nogen er rigtig lange? kan nogen hjælpe mig med at bevise krydsproduktet eller henvise mig til en video, som gør det "rigtigt" og "passende" til mit eksamensspørgsmål som er vedhæftet nedenfor. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. juni 2018 af SådanDa

Krydsproduktet mellem to tredimensionale vektorer a,b er givet som:

a\times b=\begin{pmatrix} a_2b_3-a_3b_2\\ a_3b_1-a_1b_3\\ a_1b_2-a_2b1 \end{pmatrix} 

Dette er blot en definition, det er sådan fordi man siger at det er sådan. Der er altså ikke noget at bevise, derfor giver det ikke mening at snakke om at "bevise krydsproduktet". Der er så nogle egenskaber ved krydsproduktet, f.eks. at to vektorer er parallelle hvis og kun hvis krydsproduktet mellem dem er 0, du kan bevise en af de egenskaber du har lært om krydsproduktet, men altså ikke krydsproduktet i sig selv.


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. juni 2018 af AMelev

Det essentielle er, at man er på jagt efteren vektor n(x,y,z), der står vinkelret på både a og b, dvs. at a·n = 0 og b·n =0, hvilket giver 2 ligninger med 3 ubekendte (x, y og z).
Dermed er der uendelig mange løsninger, og krydsproduktet er en af dem - det er nok det bevis, du er på jagt efter.

Kan du måske bruge vedhæftede s. 5-6?

Vedhæftet fil:Vektorer_i_rummet.pdf

Svar #3
04. juni 2018 af Mathian

Forventer de overhovedet at jeg beviser det? Det er faktisk blevet usikker på, hvis du kigger på mit spørgsmål, tak for hjælpen. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. juni 2018 af AMelev

På A-niveau ville jeg som lærer og censor forvente mindst et bevis med en vis tyngde. Parameterfremstilling for linje, ligning for plan og kuglens ligning er meget lette beviser à 1-2 min. varighed, så jeg ville nok forvente, at du i en vis grad viste, at krydsproduktet var en normalvektor til planen, udspændt af de to vektorer.


Skriv et svar til: Hjælp haster!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.