Dansk

Sætning i Herman Bangs "Frøkenen"

11. juni 2018 af Mobu - Niveau: 8. klasse

Goddag!

Jeg er i gang med en synopse om Frøkenen til min mundtlige eksamen, men sidder i øjeblikket fast med en sætning som lyder sådan: 

"at det skulle hun vel vide, hendes rygte plettede det ikke at gøre, hvad pligt var."

Her er lidt kontekst inden sætningen bruges:

Thi Karen er gammel i huset. Hun har tjent i præstegården, og da præsten døde, fulgte hun med „jomfruen“. Da var de temmelig unge, både hun og „jomfruen“, og Karen var forlovet. Men så gik det galt, og kæresten rendte væk til Amerika. Kort efter begyndte nabolaget at tale om, at det var slemt fat med Karen, og smedens kone kom ind en aften til frøkenen: for hun, som var stillet så ene, måtte vide, hvem hun havde om sig, og måtte vogte sit rygte …
    Men frøkenen svarede, at det skulle hun vel vide, hendes rygte plettede det ikke at gøre, hvad pligt var. Og hun beholdt Karen, og hun plejede hende selv, og så længe det levede, havde barnet to mødre i stedet for én. 

Jeg ved ikke hvordan linjen skal forstås i sammenhængen. Der behøves ikke gives et konkret "svar", men blot jeres bud og fortolkninger (:

Tak på forhånd!


Svar #1
11. juni 2018 af Mobu

.


Skriv et svar til: Sætning i Herman Bangs "Frøkenen"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.