Kemi
Alkener
Hej
I et af mine eksamensspørgsmål står der at jeg skal forklare hvordan alkener er opbygget, hvordan de er navngivet og hvilke kemiske og fysiske egenskaber de har
jeg forstår det virkelig ikke, håber i kan hjælpe!
Svar #1
12. juni 2018 af AngelOneOne
Hej,
Alkener er carbonhydrider der indeholder mindst en dobbeltbinding mellem to kulstofatomer. De har samme navn som den tilsvarende alkan, men ender på -en i stedet for-an. F.eks. penten i stedet for pentan, ethen i stedet for ethan.
De indgår ofte i hydrogeniseringsreaktioner, hvor dobbeltbindingen bliver brudt (de er meget reaktionsvillige) og erstattet af hydrogenatomer fra hydrogengas:
R-CH=CH-R + H2 → R-CH2-CH2-R
Ovenstående er blot til illustration. R er bare et tegn for en vilkårlig længde kulstofkæde uden dobbeltbinginger.
De består af alifatiske carbonhydrider og aromatiske carbonhydrider, med minimum en dobbeltbinding som tidligere nævnt. Alifatiske carbonhydrider er lige eller forgrenede kæder. Aromatiske carbonhydrider indeholder en benzenring i deres struktur.
De fysiske egenskaber af alkener, ligner egenskaberne fra alkaner med samme molekylevægt. Kemisk, antyder ordet umættede (i umættet carbonhydrid), at disse forbindelser er i stand til at danne yderligere bindinger. På grund af dette, er alkener, meget mere kemisk reaktive, og kan deltage i mange forskellige reaktioner, som ikke er mulige med alkaner.
/Angel
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Skriv et svar til: Alkener
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.