Fysik

02 i fysik 10 i matematik

15. juni 2018 af Estradiol (Slettet) - Niveau: B-niveau
Hej.
Jeg har været op til fysik B eksamen hvor jeg fik 02, men er utrolig ked af det da mine årskarakter også ligger til 02-02 i fysik og jeg havde håbet på at redde dem. Jeg har virkelig læst op og kæmpet, men det har ikke hjulpet mig tydeligvis. Min fysiklærer har været virkelig dårlig, og jeg føler ikke at hun har kunne finde ud af at lære fra sig.

I matematik A får jeg tilgengæld karakterene 10-10, men jeg kan ikke forstå hvordan jeg kan være så dårlig til fysik, men god til matematik?? Er det min lærer der er noget galt med?. Derudover har jeg også bioteknologi A hvor jeg får 10–10.

Jeg er en pige der gerne vil gerne læse til ingeniør efter gymnasiet, men er pludselig blevet i tvivl om mine evner og om jeg kan blive det, hvis jeg er så dårlig til fysik... Hvordan kommer i over skuffelsen af en dårlig karakter eller accepterer jeres nederlag om, at i simpelthen bare ikke er god til et fag?

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. juni 2018 af Audioholic

Du kan sagtens blive ingeniør. Hvis du virkelig vil det, så bliv ved med at kæmpe for det - lad ikke et tal ødelægge dine karrieredrømme. Du kan altid supplere med fag, hvis uddannelsen ikke er tilstrækkeligt tilfreds. :-)

Brugbart svar (1)

Svar #2
15. juni 2018 af FransiscoMertens

Rolig nu, du skal nok blive en god ingeniør. En karakter er ikke verdens undergang. Jeg fik klaret mig  igenne, gymnasiet med et af landets højeste snit med en 02 i kemi. Tro på dig selv, så skal du nok komme langt :).


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. juni 2018 af EnStuderende

"Doubt kills more dreams than failure ever will."

Pas på med at tænke, at karakterer = evner, og at evner er noget udelukkende genetisk bestemt og dermed uforanderligt. På den måde vil du gå gennem hele dit liv og undgå alt, hvor du har fået fortalt, at du ikke er god til, fordi det bare er "så dårlig du generelt er". Lad være med at tænke på fejl som et nederlag, men som F.A.I.L. = First Attempt In Learning. Bare fordi du ikke forstår fysikken nu, betyder det ikke, at du aldrig vil. 

Karakterer er, i bedste fald, et dårligt indblik i ens evner, og giver efter min mening et bedre indblik i, hvor meget man har lagt i faget, hvor godt man har fået fat i, hvad der forventes af en, ens fysiske helbred/mentale status og selvfølgelig til en hvis grad hvor meget, man har forstået. I stedet for at fokusere på, at du ikke har forstået nok af fysikken, så spørg dig selv: hvorfor har jeg ikke forstået det? Hvad kan jeg gøre for at ændre dette? 

Det vigtige er ikke, hvor godt eller skidt du har klaret dig, men at du kommer videre. For alt i verden lad være med at stoppe op ved nederlag og summe over, hvor skidt det er - se på det objektivt, find ud af, hvad der skal til for, at det ikke sker igen, og hvordan du kan forbedre dig til næste gang. Dette er et generelt tip til livet. 

Du har fået 10 i matematik - fint, lad det være et bevis på, at du har en logisk sans, og at du ikke er 'genetisk defekt og forudbestemt til ikke at fatte fysik' :) Fysik er efter min mening et af de mest fantastiske og misforståede fag. Det er ikke så svært at forstå, når man får det "ind" på den rigtige måde. Der kan være mange grunde til, at du ikke har forstået fysikken ordentligt endnu - som du selv nævner, så har du ikke fået så meget ud af din lærer og måske heller ikke din bog. Med andre ord har du brug for en anden vej til at forstå fysikken. 

Her kan jeg virkelig anbefale khanacademy.org - hjemmesiden, der redder alle studerende fra lærere, de ikke får noget ud af. Kan også anbefale Dr. PhysicsA på Youtube.


Skriv et svar til: 02 i fysik 10 i matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.