Biologi

kalkning af planter!

17. juni 2018 af ImWilliam - Niveau: 9. klasse

Hej

jeg er i gang med at lave et forsøg, hvor jeg har plantet karse i noget jord og tilsat kalk. Jeg har fået at vide, at det skulle gro hurtigere på denne måde, end hvis jeg ikke tilsatte kalk. Mit problem er, at de gror lige hurtigt. Jeg læste noget om, at hvis jorden var sur, så ville kalk hjælpe, men hjælper kalk også, hvis jorden ikke er sur?

Kort sagt: Virker kalk til at få planter til at gro hurtigere?

Hvis ja, hvordan?

Please hjælp!


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juni 2018 af WonderWoman

Kalk suger bare vandet i sig, så jorden senere hen kan suge vandet fra kalken til sig, når jorden er for tør til, at planterne kan gro optimalt. Det sørger for, at planterne hele tiden har vand til at gro, hvilket får den til at gro hurtigere end, hvis den ikke havde kalk i sig.


Svar #2
17. juni 2018 af ImWilliam

tak


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juni 2018 af ringstedLC

Om kalk virker eller ej, afhænger alene af jordens pH-værdi. Hvis jorden er sur, gør kalk jorden mere basisk. Har du målt pH i begge jorde?


Svar #4
17. juni 2018 af ImWilliam

jorden var neutral i dem begge to. 

Da jeg kom kalk i jorden, blev den selvfølgelig mere basisk.


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. juni 2018 af ringstedLC

Hvis du var startet med sure jorde og havde tilsat kalk til ene, tror jeg, at der ville være forskel i væksten. Når der ikke er forskel, må der være kalk nok i jorden. Derfor giver den ekstra kalk ikke nogen effekt.


Skriv et svar til: kalkning af planter!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.