Andre fag

PRAKTISERENDE LÆGE?

19. juni 2018 af ringring (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Jeg har læst meget om at praktiserende læger føler sig pressede mm. og da jeg overvejer selv at blive det, ville jeg lige høre om nogen kunne forklare mig, hvorfor og hvad dette pres går ud på?

Desuden vil jeg lige vide, hvad en praktiserende læge gør, hvis personen ikke kan diagnotisere patienten udfra symptomerne? 

tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juni 2018 af Justitia

Ad sidste spørgsmål: Dé henviser dem videre.


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. juni 2018 af Eksperimentalfysikeren

Jeg er ikke læge, så jeg kan ikke se tingene "indefra", men kun som patient og almindelig borger.

Det er mit indtryk, at en del af presset kommer fra underskuddet af praktiserende læger. Det er sikkert ikke rart for en læge, der bliver ringet op af en patient med smerter, at skulle sige: "Jeg har først en ledig tid i næste uge!"

Hvis en praktiserende læge ikke kan diagnostisere en patient, er det mit indtryk, at lægen dog kan finde frem til en speciallæge, der formodes at kunne diagnostisere patienten. Jeg kender til et tilfælde, hvor dette skete, men speciallægen kunne heller ikke diagnostisere patienten, som så blev sendt videre til en speciallæge på med et andet speciale. Dette gentog sig til det var nødvendigt at erkende, at det ikke var muligt at dagnostisere patienten. I stedet var man nødt til at gribe til symptombehandling. Den slags er giver sikkert også et pres, men gav aligvel den praktiserende læge den beroligelse, at hun havde prøvet alt, så hun havde gjort, hvad hun kunne. Patienten har stadig symptomerne, men har lært at leve med dem.


Skriv et svar til: PRAKTISERENDE LÆGE?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.