Studievalg og videregående studie

dumpet hvad gør jeg

20. juni 2018 af magnus424 (Slettet)

Hej Studieportalen,

Situationen er, at jeg er igang med at afslutte 2.g hvor jeg fik 4 i skriftlig og 4 i mundtlig årskarakter i Matematik. I min skriftlige eksamen kom jeg til at aflevere i en anden form istedet for PDF og fik derfor -3... Den uddannelse jeg gerne vil komme ind på kræver Matematik på B niveau bestået. Hvad kan jeg gøre? Please hjælp


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. juni 2018 af PSXL

Du kan tage matematik B på GSK-kursus eller enkelfag.


Svar #2
20. juni 2018 af magnus424 (Slettet)

@PSXL

Hvordan foregår jeg det? Skal jeg så have Matematik på B-niveau eller A-niveau? Og hvor lang tid har jeg inden eksamen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. juni 2018 af Sveppalyf

Jeg kender ikke til reglerne, men det lyder da strengt at man kan få -3 fordi man er kommet til at aflevere i et forkert format. Kan du ikke forsøge at klage over den afgørelse?


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. juni 2018 af PSXL

GSK kan du tage efter endt gymnasiel uddannelse. Og du behøver jo bare mat B. Du kan evt. tage det i samme sommerferie efter 3.g. Du kan måske (ikke hæng mig op på det) tage HF enkeltfag, mens du går på gym.
Og hvad mener du med hvor lang tid du har inden eksamen?


Svar #5
20. juni 2018 af magnus424 (Slettet)

Hvor lang tid skal jeg læse faget inden jeg skal op i det, altså når jeg supplere?


Svar #6
20. juni 2018 af magnus424 (Slettet)

Og bliver så det -3 slettet fra mit eksamensbevis og erstattet med det jeg får i suppleringseksamen, eller kommer -3 stadig til at stå et sted?


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. juni 2018 af PSXL

Når du har lukket dit eksamensbevis (dvs. er blevet student), så kan du ikke ændre dit snit. Så det -3 kommer til at stå i dit eksamensbevis. Men hvis du tager faget om/supplerer, så skal du vedhæfte det dokumentation for beståelse af det fag, når du søger ind på videregående uddannelse. 

Og hvor lang tid det tager afhænger af, om du tager det i sommerferien eller normalt.


Svar #8
20. juni 2018 af magnus424 (Slettet)

Okay, men når jeg søger ind på kvote 1, så bliver folk der har bestået i sin gymnasietid ikke prioteriet over mig vel? Så er det bare stadig hvem der har højest snit. Og hvis jeg tager det i sommerferien, hvor lang tid er varigheden så?


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. juni 2018 af PSXL

#8 Nej, så kan du blive betinget optaget. Hvis du tager faget i sommerferien. Men så er din optagelse også betinget af, at du består faget og du skal eftersende dokumentation. 

Det er jeg ikke lige helt inde i mere, evt. søg på GSK og så de skoler, der udbyder fagene i dit område. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
20. juni 2018 af PSXL

Nej, som i at de ikke bliver prioriteret over dig


Svar #11
20. juni 2018 af magnus424 (Slettet)

@PSXL

Men jeg godt blive student og så tage Mat B som enkeltfag ikke? Har nemlig hørt, at det kun er når man supplere at man kan blive student og hvis man vil tage et enkeltfag skal man ikke møde op til sidste eksamen, så man ikke bliver student.


Brugbart svar (0)

Svar #12
20. juni 2018 af Thylane (Slettet)

Forslag:

Bliv på dit gymnasie, og hæv matematik faget til A-niveau. På den måde får du "en ny chance" kan man sige.

Dine årskarakterer vil så ikke gælde, ej heller din eksamenskarakter. Tænk at du vil give den en ekstra skalle i matematik i 3.g så.

Jeg går pt. i 3.g - sidste år afsluttede jeg engelsk B og havde ikke gode karakterer - jeg valgte at hæve det til A-niveau og nu jeg ser på det - er det den bedste beslutning jeg nogensinde har taget.

Jeg afsluttede engelsk i år (3.g) med 12 skriftlig, 10 mundtlig, og 10 til skriftlig eksamen

En ting, jeg kan sige dig, er at alt handler om at tage sig sammen og give den en ekstra skalle. Tro mig, du vil blive glad efter at vide at du har gjort dit bedste.

Desuden afhænger fag også altid af læreren. Jeg hadet engelsk i 2.g og elsked det i 3.g

Det er hvordan din tilgang til faget er, og der er masser af hjælp at hente til matematik.

Hvis du hæver det på A, ville dine nuværende 4-taller og enkelte -3 ikke stå på dit eksamensbevis!

Alt i alt, et forslag - det er din egen beslutning!


Svar #13
20. juni 2018 af magnus424 (Slettet)

@Thylane

Sætter virkelig pris på den besked, men har allerede 5 A-fag, ville det være muligt at klare 6 A-fag? Og skal jeg skrive en besked til min studievejleder før sommerferien, at jeg gerne vil hæve det til A?


Brugbart svar (0)

Svar #14
21. juni 2018 af guuoo2

Hvis du tager mat A på almindelig vis, så får du 2 årskaraktere og mindst 1 eksamen. Dvs. vægten kommer op på 3 mindst. Som selvstudium (hvor du får en vejleder at mødes regelmæssigt med) bliver vægten 2, da du skal til eksamen mdt. og skr. men ikke får årskarakterer.

Om du kan klare det kan jeg selvfølgelig ikke vide, og det kommer også an på ambitionen, men selv hvis du får f.eks. 00 mundtligt og 4 skriftligt, så forbedre du dit snit ved at få erstattet mat B karaktererne, og desuden ganges snittet med 1.06 i stedet for 1.03, hvilket gør et middel snit 0.2 højere og et højt snit 0.3 højere.

Du kan prøve at læse nogen tidligere A-niveau eksamenssæt igennem for at få en bedre ide om hvad der er rigtigt at gøre.


Svar #15
21. juni 2018 af magnus424 (Slettet)

Også en god pointe, tror jeg at jeg gør, hvis jeg får lov af min studievejleder til at få 6 A-fag. Men er det overvældende at have 6 A-fag?


Skriv et svar til: dumpet hvad gør jeg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.