Dansk Historieopgave

Stærke og svage sider ved kildekritisk- og retorisk analyse

20. juni 2018 af Anna8841 - Niveau: A-niveau

Hej! Jeg skal til mundtlig DHO årsprøve i morgen... - Vores lærer anbefaler at vi har overvejet en række spørgsmål på forhold hvoraf ét af dem lyder "Vurder stærke og svage sider ved historiske- og danskfaglige analyser".

Er der nogen, der har nogle input til dette? Jeg har i opgaven benyttet en kildekritisk og en retorisk analyse. 

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2018 af 1Help1

Hej Anna,

Det jeg mener, svagheden for historiske analyser eller bare selve historie kunne være, er, at historiebøgerne ikke viser sandheden, men det er en fremstilling af historikeren, som har skrevet bogen.
Dette havde vores historielærer sagt til os i timen, så jeg mener, at dette kunne være svagheden.

Håber det var forståeligt nok. :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. juni 2018 af 1Help1

Som et godt råd, som jeg selv fik til min mundtlige DHO:

Husk at være udadvendt, og hvis du skal give eksempler fra din skriftlige tekst, så vis det (udpeg det fra teksten, hvor finder du det) i stedet for at kun få sagt det. :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
20. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Prøv evt. at læse dette tidligere indlæg: https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1351340

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (1)

Svar #4
23. juni 2018 af mortenjura123

#1 - Det er lidt flot at skrive, at historiebøgerne ikke viser sandheden, når "sandhed" i vidt omfang er en relativ størrelse :)

Måske man kunne omdefinere det til, at historikere har forskellige syn på, hvordan given empiri skal fortolkes, og hvordan det i øvrigt skal perspektiveres?

Mvh. Morten


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. juni 2018 af 1Help1

#4
Hej Morten,
Er enig med dig, og det var også lige det, jeg havde prøvet at formulere. :)


Skriv et svar til: Stærke og svage sider ved kildekritisk- og retorisk analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.