Historie

AT - darwin og gudsopfattelsen

22. juni 2018 af Mikkeldkdk - Niveau: A-niveau

Når jeg skal til at se på hvad dansk kan som historie ikke kan, og omvendt i AT, hvilke ting kunne jeg så fremhæve? Har om Charles Darwins evolotionsteori som kilde, og Pesten i Bergamo i dansk som analyse. På forhånd tak. 

Læste et sted at sådan et fag som Dansk har man med empiri at gøre, hvilket man stort set aldrig har i Historie. Er det rigtigt?


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. juni 2018 af mortenjura123

Jeg er på ingen måde ekspert på området, men min fornuft siger mig, at det må være delvist rigtigt.

Historie er naturligvis bygget på empiri ligesom andre discipliner, men det må antages, at der i nogle tilfælde kan være "mindre at arbejde med", og at historikere på dette grundlag må forsøge at udlede konklusioner ud fra det tilgængelige matierale (empiri). På stående fod kan jeg ikke lige nævne nogle eksempler.
Jeg køber dog ikke, at der generelt stort set aldrig er empiri til brug for de analyser, som foretages i historie.

Medmindre der er klare holdepunkter for det, så ville jeg passe på med at udlede for meget ud fra det.

Mvh. Morten


Svar #2
23. juni 2018 af Mikkeldkdk

Okay tak for det Morten. 

Kan du så svare mig på hvad det er for teori jeg skal anvende i de to fag?


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. juni 2018 af mortenjura123

Det må være din opgave at undersøge det selv :) Nu har du jo trods alt et fag om det.

Mvh. Morten

Skriv et svar til: AT - darwin og gudsopfattelsen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.