Biologi

For meget protein

22. juni kl. 16:33 af Amalie1234324 - Niveau: C-niveau
Er det skidt hvis man får for meget protein og jeg snakker om
Ca 16 procent for meget protein i forhold til kostanbefalingerne er det skidt på nogen måder

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. juni kl. 16:58 af guuoo2

16% mere end de anbefalede 10% er 11.6%
16 procentpoint mere end de anbefalede 10% er 26%

Mener du den anden?


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. juni kl. 18:27 af Mathias7878

Træner du?

Kostanbefalingerne kan ikke bruges til noget som helst, hvis målet er at forøge din muskelmasse.

Desuden sker der ingenting ved at spise for meget protein. Der sker ingenting ved at spise for meget kulhydrat. Der sker ingenting ved at spise for meget fedt.

Fedt feder heller ikke.

Man kan lave af at spise chokolade hver dag. Selvfølgelig er det ikke sundt, men det kan man godt.

Man bliver ikke tyk af at spise pizza og kage hver dag. Man bliver tyk af at være i et kalorieoverskud, dvs. at indtage flere kalorier end man forbrænder.

Jeg får ca. 50 % kulhydrat, 30 % protein (250 gram) og 20 % fedt om dagen (ca. 3700 kalorier), fordi jeg prøver at blive større.

Jeg har det fint, så spis du bare en masse protein.

- - -

Hvis mit svar var brugbart, må du meget gerne trykke "Brugbart svar" :=)

 


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. juni kl. 20:46 af Skaljeglavedinelektier

Får du for meget protein, er det skidt, ikke nødvendigvis ift. hvad der anbefales, men ift. hvad din krop har brug for. Et forhøjet indtag af protein kan føre til, at du ikke får nok af andre vigtige næringsstoffer. Der er desuden forskel på, hvor du får dit protein fra:

https://www.bmj.com/content/357/bmj.j2241 

Man kan heller ikke leve af chokolade. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
23. juni kl. 20:03 af SuneChr

Man skal ikke indtage mere protein end nødvendigt. Protein er den "dyre" energi, og en gammel huskeregel er, at man har brug for 1 g protein, for hvert kg man vejer. Mon ikke det gælder stadig?
# 2 skulle så iflg. denne regel veje 250 kg.
(15% af energien bør stamme fra protein).


Brugbart svar (1)

Svar #5
24. juni kl. 10:49 af Mathias7878

#4

Jo, det vil jeg give dig fuldstændig ret i for den almene borger.

Er målet dog muskelopbygning, ændrer proteinbehovet sig radikalt - ca 2-2,5 gram pr. kilo kropsvægt. Helt op til 3 gram pr., hvis man er et i kalorieunderskud for at tabe fedt og bevare muskelmasse. 

Der sker dog ingenting ved at indtage mere, udover at det selvfølgelig er unødvendigt. 

- - -

Hvis mit svar var brugbart, må du meget gerne trykke "Brugbart svar" :=)

 


Brugbart svar (1)

Svar #6
24. juni kl. 11:36 af Pede1972

Indtager man mere protein end nødvendigt lagres det. 1 gram protein = 17 kilojoule

Brugbart svar (1)

Svar #7
24. juni kl. 12:33 af Mathias7878

#6 hvad mener du med 'lagres'? Man tager ikke på, ligemeget hvad man spiser, medmindre man er i et kalorieoverskud.

Derfor kan man spise, hvad man end har lyst til, og stadig tabe sig, så længe man er i et kalorieunderskud. 

- - -

Hvis mit svar var brugbart, må du meget gerne trykke "Brugbart svar" :=)

 


Skriv et svar til: For meget protein

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.