Fysik

kulstof

24. juni 2018 af Annemariehansen - Niveau: 9. klasse

Hej jeg skal lave en atommodel af kulstof som har atom nummer 6. Jeg ville høre om der var nogle af jer der ved om kulstof danner ioner?

Håber i kan hjælpe


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. juni 2018 af mathon

C har 4 elektroner i yderste skal.

C danner sjældent ioner.


Svar #2
24. juni 2018 af Annemariehansen

Okay mange tak!

Ved du hvorfor den sjældent danner ioner?


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Ja kulstof kan danne ioner, dog hyppigst er det sammensatte ioner som CO32- (hvor kulstof har en +4 ladning). Kulstof kan have oxidationstrinene -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4. I de fleste forbindelser, danner kulstof forbindelser med fire kovalente bindinger - altså hvor elektronpar deles, og får derfor ikke en ladning (fordelt som enkelt-, dobbelt-, og tripelbindinger) - Det er tilfældet i organiske forbindelser og uorganiske forbindelser.

Ethan - CH3CH3 - Hvert kulstof har fire enkeltbindinger
Ethen - CH2CH2 - Hver kulstof har to enkeltbindinger til hydrogen og en dobbeltbinding mellem C-atomerne.
Ethyn - CHCH - Hvert kulstof har en enkeltbinding til hydrogen og en tripelbinding mellem C-atomerne.
Carbonat - CO32- - Kulstof har en dobbeltbinding til et O-atom og en enkeltbinding til to O-atomer. Her har C en ladning på +4 og hvert O en ladning på -2. Derfor er ionens samlede ladning -2 (-6 + 4 = -2). Dette er en sammensat ion, med en negativ nettoladning.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
24. juni 2018 af Annemariehansen

Jeg tror ikke at jeg er helt med... 

Hvordan danner den de der ioner? 


Brugbart svar (1)

Svar #5
24. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Kulstof indgår kovalente bindinger med oxygen. På den måde opnår kulstof at få fyldt sin yderste skal med 8 elektroner, ved at låne to elektroner fra det ene oxygen, og en elektron fra hver af de to andre. Så det er her ikke kulstof der er en ion i sig selv, men det er selve forbindelsen (CO3) som har en nettoladning på 2-. Derfor er hele forbindelsen samlet en ion (CO32-). Reelt er kulstof neutral i carbonat, men forskellen i elektronegativitet mellem C og O betyder, at carbon er en smule positiv, fordi O-atomerne trækker lidt mere i elektronerne end C - Men ikke en rigtig ion. Som mathon skriver, danner kulstof meget sjældent ioner som sig selv (altså som C alene).

Det hedder en sammensat ion, fordi det er to eller flere grundstoffer, der tilsammen har en ladning. Andre eksempler på sammensatte ioner er HCO3-, NO2-, NO3-, PO43-, NH4+ osv.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #6
24. juni 2018 af Annemariehansen

Okay, jeg er med! 

Tusinde tak for et vildt godt svar:)


Svar #7
24. juni 2018 af Annemariehansen

Kulstof indgår kovolante bindinger med oxygen. På den måde opnår kulstoffet at få udfyldt sin yderste skal med 8 elektroner, ved at låne elektroner fra oxygen. Så kulstoffet danner ikke ioner i sig selv, men det er selve forbindelse (CO3) som er med til at danne en ion. 

Kan jeg godt skrive dette?


Skriv et svar til: kulstof

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.