Studievejledning

Matematik studiet SDU

02. juli 2018 af Becky4

Hej alle

1. Har i nogen gode råd til hvordan man forbereder sig på matematik studiet ? Har du erfaringer med oplevelser noget i dur med "oh, det skulle jeg have gjort mere ud af inden jeg startede, så jeg ikke skal sidde med det nu" ? Det ville være rigtig dejligt hvis matematikerne ville svare på mit spørgsmål. 

2. Det videnskabelige projekt man skal lave i slutningen af førsteåret på SDU, hvilke emner kunne det være? Er der meget fysik/kemi indover, eller forventer underviserne blot man laver rent matematiske projekter? 

3. Nogen andre gode råd? 


Brugbart svar (1)

Svar #2
02. juli 2018 af Festino

Der er stor forskel på at læse på universitetet i forhold til at gå i gymnasiet. Der er et helt andet niveau og tempo. Det bedste råd, jeg kan give dig, er at være aktiv:

1) Når du har læst en sætning og beviset, så kan det være en god øvelse at lukke bogen og prøve, om du selv kan skrive sætning  og bevis op. Det kan du sikkert ikke i begyndelsen, men øvelse gør mester. Husk at beviser skal forstås og ikke bare læres udenad.

2) Ved forelæsningerne kan det være en god idé at tage noter. Det er dog spildt arbejde, hvis du ikke følger op med at gennemgå noterne, når du er kommet hjem.

3) Ved regneøvelserne får du meget mere ud af det, hvis du er en af dem, der går til tavlen, i stedet for blot at skrive de andres løsninger ned.

Hvis du keder dig i sommerferien, så vil jeg anbefale dig at lære LaTeX. Det vil du helt sikkert have stor gavn af på matematikstudiet. Du kan sikkert finde en vejledning på nettet.


Svar #3
02. juli 2018 af Becky4

#1 mange tak, det var et brugbart link. 

#2 Tusind tak, det er virkelige gavnlige råd, som jeg vil tage til mig, og det med LaTeX går jeg igang med. Er det til ugentlige opgaver eller man skal bruge det? 


Brugbart svar (1)

Svar #4
03. juli 2018 af Anders521

Vær opmærksom på at der ikke er altid en glidende overgang fra universitetet til gymnasiet og at de for-ventninger du har til matematikstudiet på SDU nok ikke bliver indfriet. Det kan derfor være en go' ide undersøge uddannelsen nærmere. Hvordan er professorerne og deres undervisning? Lægger de hårdt ud eller tager de det stille og roligt? Hvilke faglige forventninger har de til dig som ny studerende? Hvor stor en sammenhæng er der mellem det matematik du har lært i gymnasiet og og det matematik du kommer til at lære på studiet? Vil denne sammenhæng blivet styrket/svækket eller blive tilsidesat så studiet virker fjernt og abstrakt for dig? Er matematikken på studiet bevis-tungt eller mere anvendelsesorienteret? Sådanne nogle ting (og meget andet) kunne være værd at vide således at du bliver mere afklaret om studiet.  


Svar #5
03. juli 2018 af Becky4

Mange tak Anders for dit indlæg. 

Jeg har faktisk været til åbent hus, ved dog ikke om jeg blev nok afklaret, men forhåbentlig fik jeg en smag på hvordan det hele kommer til at foregå.  Har du selv læst matematik ? og hvis ja, hvad fandt du personligt udfordrende og "let" hvis jeg må spørge? :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. juli 2018 af Anders521

Ja, jeg har læst matematik, dog ikke på SDU, men på KU. Det jeg fandt personligt udfordrende var arbejds-belastningen, idet der b.la. forventes at læse en hel del tekst og løse opgaver. Jeg var ikke helt klar over, hvor tidskrævende bare disse to handlinger kunne være.


Skriv et svar til: Matematik studiet SDU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.